Twisk krijgt weer een buslijn!, en de verbinding Andijk – Bovenkarspel krijgt een forse verbetering, Zwaagdijk-West piest buiten de boot

MEDEMBLIK – Dat blijkt uit beantwoording van vragen van de MORGEN! fractie over o.a. het schrappen van buslijnen en bushaltes in de gemeente Medemblik. MORGEN! wilde van het college weten of de gemeente is meegenomen in de besluitvorming in de nieuwe dienstregeling. De gemeente Medemblik laat weten dat zij op de hoogte is van de nieuwe dienstregeling en dat de gemeenten in West-Friesland een inspraakperiode hebben gehad waar zij adviezen konden geven.

De gemeente Medemblik laat hierop weten dat deze inspraakperiode geen doorslaggevende invloed, en dat blijkt ook wel wat de suggesties die door de Westfriese gemeenten zijn gedaan zijn vrijwel allemaal afgewezen.

Twisk krijgt weer een buslijn

Maar de gemeente Medemblik heeft ook goed nieuws te melden, één van de suggesties die de gemeente Medemblik heeft gedaan was om Twisk weer een eigen buslijn te geven, deze is ingewilligd zodat vanaf het in werking treden van de nieuwe dienstregeling ook Twisk weer met het openbaar vervoer bereikbaar is. Dit zal lijn 930 gaan worden. Maar ook Andijk werd door de gemeente Medemblik meegenomen in de suggesties en Andijk krijgt vanaf het ingaan van de nieuwe dienstregeling een veel betere verbinding met Bovenkarspel.

Dat niet alle suggesties positief werden beoordeeld blijkt dan wel weer uit het feit dat Zwaagdijk-West verstoken blijft van openbaar vervoer omdat Connexxion en de Provincie Noord-Holland het omleggen / vertragen van de routes 132/131 of 136 als onwenselijk zien omdat deze te belangrijk zijn.

Lees ook: Tom Beuker (MORGEN!): ‘Ze zijn de weg kwijt’, en stelt vragen over schrappen buslijnen.

Over het verdwijnen van twee bushaltes in Benningbroek/Sijbekarspel en het verdwijnen van buslijn 636, de scholierenlijn, zegt de gemeente Medemblik: “De buslijnen hebben het doel om snel aansluiting te maken op overig openbaar vervoer. Deze buslijnen zijn tevens geen specifieke scholierenlijnen, maar hebben veel meer typen reizigers. Voor de meeste reizigers is het beperken van de reistijd tot een minimum van doorslaggevend belang. De achterliggende gedachte van de Provincie en Connexxion voor het laten vervallen van specifiek buslijn 636 is de lage gemiddelde bezettingsgraad (gemiddeld <5) in combinatie met mogelijke alternatieven via een overstap op Abbekerk. Door vervoerplanmakers wordt in het achterhoofd wel altijd gehouden dat men op een bepaalde locatie moet kunnen komen.