Buslijn 135 Medemblik – Wieringerwerf geen schoolbuslijn, vanaf aankomend schooljaar reizen via Abbekerk

MEDEMBLIK – Er is veel over te doen geweest en nog steeds lopen er acties om Connexxion en de provincie Noord-Holland op andere gedachten te brengen wat de nieuwe buslijnen betreft. Zo ook buslijn 135, de buslijn die scholieren uit Medemblik naar het Wiringherlant in Wieringerwerf brengt en weer terug naar Medemblik. Na vragen van GemeenteBelangen blijkt dat deze buslijn niet als schoolbuslijn is aangemerkt maar een regionale functie heeft met meerdere bestemmingen en een brede waaier aan reizigers.

Lees ook: GemeenteBelangen springt in de bres voor scholierenvervoer Medemblik – Wieringerwerf

De huidige buslijn doet over de rit naar Wieringerwerf gemiddeld 26 minuten en rijdt één keer in de ochtend en één keer in de middag. De gemeente Medemblik zegt op vragen over de langere reistijden die de scholieren moeten gaan maken met ingang van de nieuwe dienstregeling dat de rit gemiddeld 11 minuten langer zal gaan duren. De scholieren moeten eerst naar het busstation in Abbekerk om daarna naar Wieringerwerf te reizen. Hiervoor zullen zij gebruik gaan maken van buslijn 140.

Het is volgens de gemeente Medemblik niet duidelijk of de nieuwe dienstregeling ook gaat inhouden dat de kosten hoger gaan worden voor de scholieren uit Medemblik. De gemeente laat weten dat zij dit een ongewenste ontwikkeling gaan vinden mocht dit wel zo zijn en laat weten dat de provincie gaat onderzoeken of er maatwerk mogelijk is.

4 gedachten over “Buslijn 135 Medemblik – Wieringerwerf geen schoolbuslijn, vanaf aankomend schooljaar reizen via Abbekerk

  1. Laat de gemeente Medemblik lekker zelf een bus rijden dan heb je dat gezeik van Connexxion ook niet meer. Connexxion snijdt in alle buslijnen om alleen maar aan het einde van de rit meer geld over te houden voor hun aandeelhouders in Frankrijk.

  2. Beetje onzinverhaal. Wat denkt u dat het als gemeente lekker zelf een bus laten rijden gaat kosten? We hebben het dan wel over een echte bus, geen kleintje waar je met gewoon rijbewijs op mag zitten en waar max 8 mensen in mogen. Die worden bemand door vrijwilligers en dat scheelt veel. Maar een echte bus voor meer mensen dan 8 moet een professionele chauffeur met groot rijbewijs hebben. En het doorkruist ook de bepalingen in de Wet Personenvervoer over de aanbesteding van het OV. Is dus geen oplossing.

  3. De gemeente doet helemaal niets om die buslijn te behouden, je bent behoorlijk gestoord om. schoollieren uit Medemblik via abbekerk te laten reizen, de provincie weet amper hoe die buslijnen rijden, en het interesseert zich niet, zijn ambtenaren, dus ja, die slopen al die bus lijnen, want zij rijden met elektrische auto, betaald door de burgers

  4. De provincie betaalt degene die de concessie voor het OV heeft, op dit moment ConneXXion. Binnenkort komt die aanbesteding opnieuw. (Dat gaat nog niet om deze wijziging in de dienstregeling per 1 juli).
    De provincie wil wel degelijk dus weten hoe dat bedrijf dit doet, ze zijn hun opdrachtgever. Niemand daar gaat expres buslijnen schrappen omdat ie zelf in een (elektrische) auto rijdt, daar zit geen enkel logisch verband. (De burgers betalen overigens niet de auto’s van provinciepersoneel, dat is toch echt eigen rekening). Wel zijn sommige buslijnen slecht bezet (en dat doet de bevolking echt zelf) wat leidt tot schrappen of vermindering van frequentie, elders komt er juist weer meer. Dat kun je de opdrachtnemer ConneXXion weer niet kwalijk nemen, zij proberen het zo economisch mogelijk in te zetten.
    De gemeente speelt in dit hele proces amper een rol, al kan zij wel adviseren aan de provincie en het behoud van een bepaalde lijn bepleiten. Om dat voor de toekomst goed vast te leggen en niet voor
    1 jaartje dienstregeling, moet ze dat dan wel VOOR de aanbesteding doen, zodat de provincie dat nog kan meenemen in hun uitvraag.

Reacties zijn gesloten.