Museum meer en meer in trek bij jongeren

WEST-FRIESLAND – De Museumvereniging ziet een spectaculaire toename van het museumbezoek door kinderen en jongvolwassenen. Het herstel na de pandemie komt uit een nieuwe generatie museumbezoekers. Ook in West-Friesland zien musea al het Museum voor de 20e eeuw in Hoorn en het Bakkerijmuseum in Medemblik maar ook het Buitenmuseum in Enkhuizen meer jongeren het museum bezoeken. Zo laat Jacco Spil van het Bakkerijmuseum in Medemblik weten dat ze weer op pre-corona aantallen bezoekers zitten waaronder jongeren

In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er in de eerste maanden van 2023 een verdrievoudiging te zien van het aantal bezoeken met de Museumkaart t.o.v. dezelfde periode in het succesvolle jaar 2019. Deze trend zie je ook -in lichtere mate- terug in de leeftijd 26-45 jaar, waarschijnlijk deels de ouders van deze kinderen. Ook in de groep 19-25 jaar ziet de Museumvereniging een ruime verdubbeling van het aantal bezoeken met de Museumkaart. Het totaal aantal bezoeken met de Museumkaart over alle leeftijden gezien, ligt bijna 7% hoger vergeleken met dezelfde periode in 2019.

Deze cijfers komen voort uit onderzoek dat de Museumvereniging deed in aanloop naar de 9e editie van de Museumweek.

Een andere in het oog springende trend is de verschuiving in leeftijd bij de kaarthouders: vooral in de groep van 26-35 jaar is er een enorme groei te zien met maar liefst 37% meer kaarthouders op 1 maart 2023 ten opzichte van 1 maart 2019. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er een toename van 27%, op de voet gevolgd door de leeftijdscategorie 19-25 jaar met een groei van 25%. Het totale aantal kaarten in omloop (nu ruim 1,4 miljoen) is 2,7% hoger dan in maart 2019 en hoger dan ooit.

Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Dit is echt fantastisch nieuws. We hadden al de indruk dat deze trend zichtbaar was en kregen daarvan ook berichten uit de musea, maar dat het zo spectaculair zou zijn, dat gaat onze verwachtingen te boven. Musea doen er alles aan om juist nieuwe generaties enthousiast te krijgen voor hun collecties en programma’s en wij ondersteunen dat met de Museumkaart, het platform Museum.nl en natuurlijk tijdens de jaarlijkse Museumweek. Dit jaar maken we ambassadeurs van onze kaarthouders en nodigen we ze uit om hun Museumkaart aan iemand anders uit te lenen en zo gratis het museum te laten ervaren. Het museum is tenslotte van én voor iedereen.” aldus Vera Carasso, directeur Museumvereniging.