Eerste deel A.C. de Graafweg weer open

WOGNUM/OPMEER – Het eerste nieuwe weggedeelte van de A.C. de Graafweg, tussen de nieuwe rotonde bij Wognum en de Floris van Noordwijklaan, is afgelopen vrijdagmiddag officieel geopend door gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland.

Vlak daarvoor draaide directeur Patrick Franken van PWN symbolisch de kraan van de vernieuwde drinkwatertransportleiding open. Samen met bewoners maakten ze daarna als eersten een ritje over de nieuwe weg met een echte paardentram. Inmiddels kan het normale autoverkeer ook gebruik maken van de weg.

Het duurt nog ruim 1,5 jaar voordat de hele A.C. de Graafweg is vernieuwd. Toch vond de provincie de oplevering van dit eerste weggedeelte een belangrijk moment om bij stil te staan. Met de aanleg van dit deel verdwijnt namelijk een gevaarlijke S-bocht uit de weg. Samen met de verbreding maakt dit de weg een stuk veiliger. En de weg veiliger maken is het belangrijkste doel van de vernieuwing. Daarnaast wilde de provincie ook stilstaan bij de samenwerking die nodig is om zo’n grote wegaanpak mogelijk te maken. Samenwerking met PWN, aannemer Boskalis en met de gemeenten die de weg doorkruist. Maar ook met bewoners en agrariërs die grond hebben afgedragen voor dit deel van de weg. “Samenwerking is nooit vanzelfsprekend, je moet er in blijven investeren, en dat is wat hier gebeurt“, aldus Olthof.

Ingebruikname drinkwatertransportleiding

Behalve de opening van het nieuwe weggedeelte werd ook de ingebruikname van de drinkwatertransportleiding gevierd. Franken draaide de leiding hiervoor symbolisch open. Langs de hele A.C. de Graafweg is deze inmiddels geheel vernieuwd en verlegd. Dat was nodig omdat de bestaande betonnen drinkwatertransportleiding bij de wegaanpassing gedeeltelijk onder het asfalt zou verdwijnen. Onbereikbaar voor onderhoud en daarmee dus risicovol. “De nieuwe stalen transportleiding is op voldoende afstand van de nieuwe weg aangelegd en kan weer 100 jaar of meer mee“, zegt Patrick Franken, directeur drinkwater distributie van PWN. “En we kunnen er, mocht het nodig zijn, gemakkelijker bij voor werkzaamheden zonder dat de weg open moet.

Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Tekst gaat verder onder de advertentie




Nog meer grote afsluitingen en omleidingsroutes

Om het nieuwe weggedeelte te kunnen aanleggen en aansluiten op de bestaande A.C. de Graafweg was een grote wegafsluiting nodig. Al het verkeer werd omgeleid. Dat leidde tot de nodige overlast voor weggebruikers en bewoners, vooral door vrachtwagens. Met de opening kan het (vracht)verkeer vanaf industrieterrein de Veken weer over de N241 rijden naar de A7 en vice versa. De verkeersdruk op de lokale omleidingsroutes zal daardoor naar verwachting afnemen. 

Omleidingsroutes blijven de komende anderhalf jaar nog wel nodig. Er volgen immers nog meer grote afsluitingen. De eerstvolgende is van 17 april tot en met 4 augustus. Dan wordt de weg tussen kruispunt de Lindengracht en de Pade geheel afgesloten. Deze kruispunten blijven open, alleen het tussenliggende kruispunt Breestraat/Middelweg gaat dicht voor al het verkeer.

Verkeersveiligheid verbeteren

Met de herinrichting van de A.C. de Graafweg wil de provincie de verkeersveiligheid verbeteren en de doorstroming garanderen. Voor de veiligheid wordt de rijbaan verbreed van 6,10 naar 7,60 meter. Er komen minder in- en uitritten zodat auto’s en landbouwvoertuigen veiliger de weg kunnen op rijden. De scherpe S-bocht bij Wognum gaat uit de weg, waardoor deze voortaan rechtdoor loopt. Over het hele traject wordt het fietspad breder en ligt het verder van de weg af.