Waterstof is de toekomst, bedrijfsleven, gemeenten slaan handen ineen.

WEST-FRIESLAND – Op dinsdag 7 maart ondertekenden de zeven Westfriese gemeenten en gemeente Hollands Kroon, de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) en grote (transport)bedrijven het convenant waterstof in zware mobiliteit. Daarmee beloven deze partijen in de regio de kansen te onderzoeken van waterstof in het vrachtverkeer. Met een waterstoftankstation langs de A7 als springplank naar de toekomst.

Waterstof kan in de transportsector aardgas en diesel vervangen. Het is duurzaam en zorgt voor minder uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Het draagt dus bij aan een gezondere omgeving. Maar voordat transporteurs gaan voor een waterstoftruck, willen ze wel zeker weten dat er waterstof getankt kan worden. En voor een waterstoftankstation geopend wordt, moet er wel vraag zijn. Het convenant moet die kip-ei discussie doorbreken. “Wij willen in Westfriesland in 2040 energieneutraal zijn. Dat betekent dat in 2040 al het energiegebruik een duurzame bron heeft. Dit convenant sluit hier mooi op aan”, opent Harry Nederpelt, wethouder duurzaamheid van Gemeente Medemblik, de bijeenkomst.

Acht waterstoftankstations

Nederpelt is de eerste spreker tijdens de ondertekening van het convenant. Dit gebeurt bij tulpenkwekerij Horizon Flowers Family in Zwaagdijk. Eigenlijk zetten de gemeenten en bedrijven hun handtekening onder een afspraak die eerder al op provinciaal niveau is gemaakt. Op 27 oktober vorig jaar sloten zestig partijen in Noord-Holland zich al aan bij het convenant waterstof in zware mobiliteit. Het doel: de aanleg van een netwerk van acht waterstoftankstations in Noord-Holland voor onder meer vrachtwagens en landbouwvoertuigen.

Positief

De Westfriese regio heeft er geen gras over laten groeien. Achter de schermen hebben de gemeenten al iemand benoemd die de kar gaat trekken. En er zijn gesprekken gestart met transportbedrijven. “Ik ben zelf bij een paar van die gesprekken geweest. Wat mij opviel is dat de meesten positief zijn over waterstof. Tegelijk zijn er nog vragen. Waar komt de waterstof vandaan en hoe groen is die? Wat gaat het kosten? En met wie moet ik welke afspraken maken? Zulke vragen zijn terecht. Zij horen bij deze fase”, zegt Hans-Peter Baars, voorzitter van de WBG.





















Vooruitkijken

Aanwezig is ook Jeroen Olthof, gedeputeerde bereikbaarheid en milieu van de provincie. Hij prijst de brede samenwerking binnen Westfriesland en Hollands Kroon. “Jullie lopen voorop met jullie aanpak. Dat is iets om trots op te zijn.
Het laatste woord is aan Harry Nederpelt. Hij kijkt vooruit naar de volgende stappen. “We gaan de groep bedrijven uitbreiden en met elkaar verkennen hoe we een goede zakelijke basis kunnen leggen onder waterstof in het zware transport. We willen inzicht krijgen in kosten, prijzen, subsidies, belangen en voorwaarden van partijen. Dat moet leiden tot concrete afspraken waardoor iedereen weet waar hij aan toe is. Daar zullen we dit jaar nog wel mee bezig zijn.