Oorlogsmuseum zet nieuwe stap met overname Bowling en Partycentrum Medemblik, ‘De bowling van je buurman komt maar één keer te koop’

MEDEMBLIK – Bowling en Partycentrum Medemblik stond al enige tijd te koop en was ook zo goed als verkocht toen de coronacrisis de kop op stak en roet in het eten gooide. De buurman van de Bowling, het Oorlogsmuseum had al eens met plannen rondgelopen om eens met Nick Zonneveld te gaan praten over een mogelijke verkoop van het pand.

Lars Rustenburg: ,,In 2019 toen de bowling te koop kwam bestond het Oorlogsmuseum uit 225 vierkante meter, werd het gerund door 8 enthousiaste vrijwilligers, ontvingen we 14 schoolklassen en bij elkaar 2.500 bezoekers. We merkten toen al de enorme potentie van het museum maar we zaten nog echt zwaar in de beginfase. We hadden bijvoorbeeld ook de officiële museumstatus nog niet en dan is het onmogelijk om bij grote fondsen en (semi)overheidsinstellingen subsidie te werven. Vervolgens kwam als hele zware periode de coronacrisis. Deze was voor ons als beginnend museum extra zwaar want vanwege het missen van de officiële museumstatus kregen we in vergelijking met de andere musea geen steun van de provincie, bijna geen TVL van de overheid en kwamen we niet in aanmerking voor noodsubsidies bij de grote fondsen. Natuurlijk hielden we voor de toekomst wel onze ogen op het buurpand gericht, maar ondertussen hadden we het meer als druk zat met het overleven van deze zware periode.

Waarom willen jullie nu wel deze stap zetten om de bowling te kopen en het museum uit te breiden?

Inmiddels zijn we vier jaar verder inclusief ruim twee jaar enorm getroffen en beperkt te zijn door de coronacrisis. In deze korte en relatief zware periode is het gelukt om van 14 schoolklassen door te groeien naar 200, van totaal 2.500 bezoekers naar ruim 27.500, van 225m2 museum naar 3.000m2 en van 8 enthousiastelingen naar 90 passievolle vrijwilligers. Op al deze gebieden hebben we een groei van ruim factor 10 doorgemaakt. Eind 2022 hebben we ook de officiële museumstatus ontvangen na drie jaar daar keihard aan gewerkt te hebben. Dit is allemaal zo hard gegaan dat we halverwege 2023 merkten dat we steeds wat vaker tegen de grenzen van de museumruimtes aanliepen.

Lars Rustenburg schetst een beeld van hoe het nu vaak gaat: ,,In de ontvangstruimte (De Bevrijdingszaal) gebeurd het heel vaak dat we daar dan twee van onze jaarlijks 200 schoolklassen tegelijk hebben die vooraf aan hun educatieve excursie de lunch gebruiken. Tegelijk hebben we dan ook een KBO, Zonnebloem, busuitje met senioren, een teamuitje of één óf meerdere van onze jaarlijks 400 groepsbezoeken. We hebben daar ook de werk én pauze pek van onze 90 vrijwilligers en 75 cliënten/deelnemers van onze maatschappelijke partners waar we mee samen werken en dan lopen door dat alles heen ook nog de reguliere bezoekers.”

“Deze groeicurve waar we pas net in zitten stopt natuurlijk niet zomaar, we merken nu bijvoorbeeld ook dat we in januari 2024 alweer 400 bezoekers meer ontvangen dan een jaar eerder en dan is januari onze rustigste maand van het jaar,” aldus Lars Rustenburg. “We werden in deze zomer van 2023 dan ook wel verrast door een gesprek met de gemeente over onze toekomstplannen en of we interesse hebben in de bowling. We hebben bovengenoemde groei aangetoond en onze verwachtingen en ambitie gedeeld om aan te geven dat we daarom niet alleen interesse hebben in de bowling, maar deze extra ruimte ook echt nodig is. Het was fijn om in dit gesprek te horen dat de gemeente het waardevol vind wat we nu al voor de maatschappij betekenen op deze plek en dat ze er grote waarde in zien om het museum met deze uitbreiding dé entree van Medemblik te laten worden.

Plannen met het buurpand

Het naburige pand uit de jaren ’70 zal plaatsmaken voor een energieneutraal, toekomstbestendig, en artistiek museumgebouw, waardoor Medemblik de entree krijgt die het verdiend. De nieuwbouw creëert bijna 3.000 m2 extra museumoppervlak, waarvan 1.000 m2 bestemd is voor (wissel)expositieruimte. Dit stelt ons in staat om een interactieve expositie te realiseren over de helden boven Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog, met aandacht voor de 6.000 vliegtuigen en 30.000 bemanningsleden die boven Nederland zijn neergestort. Rustenburg vertelt verder door te zeggen dat ook lokale verhalen over het verzet op de grond zullen hierin ook een plek krijgen.”

Gewone burgers zetten hun leven in de waagschaal in de oorlog

Gewone burgers hebben echt de keuze gemaakt om hun leven in de waagschaal te leggen door neergestorte vliegeniers onder te brengen en ‘vrijwilligerswerk’ te doen op de droppingsterreinen in Westfriesland. Met ruimte voor twee wisselexposities kunnen we flexibel inspelen op wereldwijde actualiteiten en nationale herdenkingsthema’s. ‘’Er is nog zo veel meer vertellen over deze mooie plannen maar het belangrijkste vind ik dat we met de uitvoering van deze plannen door kunnen groeien van 200 naar 700 schoolklassen op jaarbasis! Het is heel belangrijk om de volgende generaties echt de waarde van vrijheid, gelijkheid én saamhorigheid mee te geven met als boodschap dat een ieder ook in de eigen leefomgeving een verantwoordelijkheid heeft om bij te dragen aan elkaars vrijheid.’’ aldus Lars Rustenburg

Hoe nu verder?

Zodra fase 1, de verwerving van het buurpand, succesvol is, start fase 2. “We richten ons eerst op grote fondsen zoals de Vriendenloterij, V-fonds, Mondriaanfonds, Cultuurfonds en de ministeries van OCW en VWS. Voor de haalbaarheid en het maatschappelijke draagvlak is het ook belangrijk dat bedrijven, organisaties en particulieren uit de regio meehelpen in het realiseren van dit plan om het maatschappelijk bereik van het museum te vergroten. Deze plannen vormen een ideale invulling van MVO-doelen voor bedrijven en passen ook binnen de maatschappelijke en duurzaamheidskaders van organisaties zoals Stichting Weeshuis Medemblik, Rabobank West-Friesland en Microsoft. Ook particulieren die het belangrijk vinden dat de volgende generaties de eerder genoemde bewustwording meekrijgen en de groeiende polarisatie willen tegengaan, gaan we benaderen voor financiële steun. ‘’Het museum is er vóór de maatschappij en kan er alleen maar zijn dóór de maatschappij. Met de haast onmogelijke  groei die er de afgelopen jaren gerealiseerd is, hebben we er het volste vertrouwen in dat we deze volgende waardevolle stap met z’n allen kunnen én ook zullen gaan zetten.’’

Afscheid nemen van tientallen jaren Bowling Medemblik

Voor Nick en Lillian Zonneveld breekt nu een periode aan om alles te regelen zodat het pand leeg kan worden opgeleverd aan het Oorlogsmuseum. Nick Zonneveld vertelt tegen deze website dat stilzitten er nog niet in zit, ‘eerst moeten we alles eruit halen wat met de bowling te maken heeft, het apparatuur gaat worden verkocht en ook zijn wij nog druk bezig om samen met de bowlingvereniging de vereniging te verdelen over drie andere bowlingcentra in de buurt. ” Na het afketsen van de verkoop vlak voor de coronacrisis en het plan om van het bowlingcentrum een arbeidsmigrantenhotel te maken maar daar geen toestemming voor kreeg, is het plan van het Oorlogsmuseum een flinke stap vooruit voor de entree van Medemblik

Op de schets een voorbeeld van hoe het nieuwe oorlogsmuseum eruit moet komen te zien (Schets: ME2 Architecten)

Eén gedachte over “Oorlogsmuseum zet nieuwe stap met overname Bowling en Partycentrum Medemblik, ‘De bowling van je buurman komt maar één keer te koop’

  1. Wat mooi en familie Zonneveld een heel fijn pensioen gewenst, geniet er vooral van.

Reacties zijn gesloten.