MEDEMBLIK – Nog maar een paar jaar geleden stond de gemeente Medemblik er financieel slecht voor, zelfs zo slecht dat de provincie van plan was om Medemblik onder curatele te stellen, Artikel 12 gemeente, en er forse financiële ingrepen zouden worden gedaan om weer zwarte cijfers te kunnen schrijven.
Lees ook: Provincie ziet gezond huishoudboekje Medemblik, geen preventief financieel toezicht
Door een forse verhoging van de belastingen en andere maatregelen wist het college dit te ontlopen al bleef de provincie wel toezicht houden op de financiën via repressieve toezicht. De provincie Noord-Holland heeft nu de financiële positie van de gemeente Medemblik weer doorgelicht en is tot de conclusie gekomen dat deze een compliment verdiend omdat de gemeente er in is geslaagd om de begroting met zwarte cijfers vast te stellen.
De provincie keek hiervoor vooral naar de weerstandscapaciteit, het inzicht in de risico’s, de staat van onderhoud van de kapitaalgoederen, het grondbeleid, het begrotingsevenwicht, de meerjarenraming en de jaarstukken over 2022.
In een reactie aan de gemeente Medemblik laat de provincie weten dat zij er op vertrouwen dat het de gemeente gaat lukken om ook voor 2025 een sluitende begroting die structureel en reëel in evenwicht is in te leveren. Mocht dit niet lukken dan wil de provincie hier vroegtijdig van op de hoogte worden gesteld.
Lees ook: Column Tom Beuker: “Gemeentelijke belastingen, het hoort erbij!’
Wat hier staat over dat artikel 12 dreigde voor Medemblik is onjuist, dit is nooit zo geweest. Artikel 12 is niet iets wat je wordt opgelegd, het is iets wat je zelf aanvraagt!
Wat er met Medemblik dreigde was het instellen van preventief toezicht, dwz dat de provincie alles wat de gemeente wil uitgeven moet goedkeuren en zo overal de rem op kan zetten. De begroting, en ook elke wijziging daarvan, moet eerst door GS worden goedgekeurd.
Bovendien wilde Medemblik bepaalde wettelijke taken niet meer uitvoeren omdat daarvoor de middelen ontbraken. Als je wettelijk verplichte taken niet meer doet, zal de provincie ook ingrijpen en kunnen zij hun besluit in de plaats stellen voor de gemeente. En ook de financiële gevolgen doordrukken, ten koste van niet-verplichte gemeentelijke zaken.
Dat heeft de gemeente, onder die dreiging, weten te voorkomen.
Dat de provincie vervolgens wel het “repressieve toezicht” houdt is logisch, dat is er nl altijd en de normale situatie van elke gemeente!
Artikel 12 is iets compleet anders. Dit is maar bij een enkele gemeente in ons land nog het geval. Het wordt gedaan op verzoek van een gemeente zelf als die financieel compleet aan de grond zit (een particulier zou dan failliet zijn). Dan kun je bij het ministerie (niet provincie) aankloppen om je te redden. Dat doet het ministerie maar dan ben je je financiële zelfstandigheid een poosje compleet kwijt. Het ministerie zet dan de hele huishouding van de gemeente weer op poten en verhoogt bv de belastingen, schrapt in gemeentelijke niet-noodzakelijke (volgens hun inzicht) uitgaven enz. Totdat de boel weer op poten staat. Als dat na een paar jaar structureel het geval is, wordt de curatele weer opgeheven. Maar deze reddingsboei vraag je dus zelf om, die wordt niet opgelegd.
Dit is in Medemblik nog nooit het geval geweest en heeft ook niet gedreigd.