Fatbike eigenaren krijgen hun fatbike niet meer verzekerd, te vaak gestolen en opgevoerd

MEDEMBLIK – Ze zijn mateloos populair bij de dievengilde, de fatbikes, die elektrische fietsen met die dikke banden waar je heerlijk relaxed op kan voortbewegen. Helaas zijn daar dus ook de criminelen achter gekomen en is de vraag in het buitenland, en dan vooral in de voormalige Oostbloklanden als Roemenië en Bulgarije zeer groot waardoor ze in grote aantallen gestolen worden.

Fatbikes verzekering en opvoeren

Tekst loopt door onder de foto

Verzekeringsmaatschappijen hebben daarom besloten om fatbikes niet langer te verzekeren, het wordt te kostbaar. Het begon al afgelopen voorjaar toen Kingpolis als eerste de stap nam om de fatbike in de ban te doen, al snel gevolgd door Unigarant, de ANWB, ENRA, Aegon, Fietszeker en ASR. Alle verzekeraars noemen de schadelast die zij oplopen niet in verhouding met de premie die betaalt moet worden om een fatbike te verzekeren.

Lees ook: Eigenaren fatbikes krijgen problemen met verzekeren van hun fatbike

Maar ook het opvoeren is een groot probleem voor de verzekeraars, schade veroorzaakt op een opgevoerde fatbike wordt wel gewoon vergoed aan diegene die door de bestuurder van een fatbike schade heeft opgelopen, maar dit wordt weer verhaalt op de verzekerde omdat hij de voorschriften van de verzekeraar heeft overtreden. Door bijvoorbeeld een gashandel te monteren op een fatbike is het geen fiets meer maar een snorfiets geworden. En voor snorfietsen gelden hele andere regels zoals bijvoorbeeld helmplicht.

Track & Trace

Fietsen voorzien van een Track & Trace kunnen onder bepaalde voorwaarden nog wel verzekerd worden, maar de premie is er dan ook naar. Ook zijn er diverse verzekeringsmaatschappijen die bepaalde elektrische bakfietsen niet langer willen verzekeren om dezelfde redenen, te vaak gestolen en niet voorzien van een Track & Trace.