Extra maatregelen provincie vanwege de warmte

MEDEMBLIK – De provincie neemt net zoals maandag ook vandaag op haar wegen en vaarwegen extra maatregelen in verband met het warme weer. Zo worden gestrande automobilisten zo snel mogelijk van de weg gehaald, hebben de weg- en vaarweginspecteurs flessen water bij zich en worden bruggen gekoeld. Op die manier zorgen onze mensen buiten ervoor dat iedereen veilig de weg en het water op kan.

René van Treeck, unitmanager Wegen en Vaarwegen bij de provincie legt uit: “We volgen het hitteprotocol van Rijkswaterstaat. Dat betekent onder meer dat we ervoor zorgen dat gestrande automobilisten zo snel mogelijk van de weg worden gehaald en dat stilgevallen auto’s sneller worden weggesleept. De weg- en vaarweginspecteurs hebben tientallen flesjes water bij zich voor gestrande reizigers. Normaal doen we dat niet, maar nu wel omdat veel drinken met deze hitte belangrijk is. Niet iedereen denkt eraan om voldoende water mee van huis te nemen.

Paraplu’s, water en zonnebrandcrème

Op het water is het nu veel drukker dan normaal. Van Treeck: “Omdat we niet overal kunnen zijn, proberen we mensen vooral te informeren over wat te doen in bepaalde situaties. Veiligheid heeft absolute topprioriteit. De aandacht gaat met dit weer waarschijnlijk wat minder uit naar de ligplaatsen.” De inspecteurs die vandaag en morgen aan het werk zijn op de wegen en vaarwegen hebben paraplu’s, water en zonnebrandcrème meegekregen om zich te beschermen tegen de hitte.

Bruggen koelen

Niet alleen mensen, maar ook bruggen kunnen last krijgen van de warmte. Daarom koelt de provincie bij hoge temperaturen uit voorzorg veel van haar bruggen. “Meestal gebeurt dat door met een pomp het water uit de vaarweg over de brug te laten lopen”, legt Robert Stuurman, sectormanager Beheer van de provincie uit. “Het brugdek kan uitzetten en daardoor klem komen te zitten. De brug kan dan niet meer open en dicht.

De hitte van vandaag, de temperatuur kan lokaal oplopen tot 37 graden,  kan op meerdere manieren invloed op bruggen hebben. Stuurman: “Ook het brughoofd, het deel van de brug aan de wal, bevat staal en kan uitzetten. Bovendien zijn andere onderdelen van bruggen, zoals het mechanisme, tandwielen en sensoren, gevoelig voor deze temperaturen. We doen er alles aan om de bruggen werkzaam te houden, maar met deze hitte kan er altijd iets mis gaan.” Op dit moment worden onder meer de Schagerbrug, Stolperbasculebrug in Schagen en de Waardbrug bij Kolhorn al gekoeld.