Column Siem Zeilemaker: ‘Openbaar vervoer op het platteland, een basisvoorziening of tot uitsterven gedoemd?’

We zien het allemaal, bussen die langsrijden met weinig of geen passagiers. Met het toenemen van de welvaart en de daarmee gepaard gaande toename van het autobezit zijn er steeds meer buslijnen opgeheven. Iedereen snapt wel dat een (bijna) lege bus, inclusief chauffeur, niet rendabel is en dat daar geld bij moet.Ā 

Uiteindelijk de vraag of onrendabele lijnen kunnen worden opgeheven of vinden we dat het voor iedereen een recht is en dus een basisvoorziening moet zijn. En zijn we dan met elkaar bereid daarvoor te betalen.

De provincie financiert het openbaar vervoer met (o.a.) de opcenten op de wegenbelasting en zij beslist ook over het (voort)bestaan van buslijnen. De gemeente mag er wel wat over zeggen en adviseren en dat heeft zij ook gedaan, maar de provincie bepaalt.

In onze gemeente zijn er een aantal lijnen gewijzigd of opgeheven. Fijn dat er weer openbaar vervoer in Twisk komt en dat de suggestie dat er in Andijk bushaltes opgeheven zouden worden niet waar is! Wel zijn er veranderingen, die voor de een een verbetering en voor de ander een verslechtering betekenen. Met de bus vanuit Medemblik naar Wieringerwerf moet je straks via Abbekerk en dat betekent een behoorlijk langere reistijd. Hetzelfde geldt voor met name scholieren uit Benningbroek/Sijbekarspel. Met de (elektrische) fiets ben je er ( bijna) net zo snel. En triest dat Zwaagdijk-West verstoken blijft van Openbaar Vervoer. 

Blijft het punt dat er door ons autogebruik (en niet te vergeten de elektrische fiets) het openbaar vervoer onrendabel is en blijft. 

Zoals gezegd gebruikt de provincie de opcenten op de wegenbelasting voor de financiering, maar voor een elektrische auto betaal je geen wegenbelasting en dus ook geen opcenten. 

Dus rijst de vraag of de provincie in de toekomst, als we meer elektrisch gaan rijden, nog wel bereid is ons OV overeind te houden. Op het platteland wonen heeft veel voordelen, maar helaas ook nadelen.

We moeten er zelf ook over nadenken. Zijn meer overstap (hub)plaatsen binnen 5 of 10 km van je huis (met voldoende veilige plaatsen voor fiets en auto) om snel op school of je werkplek te komen een optie? En voor gehandicapten en ouderen die hier geen gebruik van kunnen maken een aparte regeling?

Ik denk dat we (wij als gemeente) zelf een goed plan moeten maken en dat voorleggen aan de provincie, voordat het OV nog meer achteruit gaat. 

Groet van

Siem Zeilemaker

Fractie MORGEN!