Column Henk Prins: Stadhuis is Huis van de Stad

Een groot fiasco mag je project Medemblik aan Zee wel noemen nu. De wethouder trok na 10 jaar de stekker uit het project, 10 jaar waarin de projectontwikkelaars telkens weer de plannen gingen aanpassen, eerst met winkel, later die winkels weer uit de plannen omdat er geen animo voor was, het gezeur om de parkeerplaatsen en zo zijn er nog legio andere zaken die speelden.

Maar nu komt het stadhuis weer in eigendom van de gemeente Medemblik, maar wat ze er mee moeten doen weten ze nog niet. Wel dat weet ik wel en met een paar simpele ingrepen krijgt je een Kop van de Nieuwstraat waar iedereen voordeel bij heeft.

Het is zo simpel, je sloopt de aanbouw, wel circulair, want er zit genoeg materiaal in het pand dat hergebruikt kan worden, de stenen, de radiatoren en nog veel meer, dus dat levert weer geld op. Zodra de aanbouw is gesloopt, parkeerplaatsen maken. Er kunnen op dat gebied, als je het samenvoegt met het huidige parkeerterrein, zeker 50 tot 60 auto’s staan en wie weet nog wel meer. Medemblik hoeft die zelf niet te bekostigen, nee laat een bedrijf als Q-parking dat maar doen of een andere parkeeraanbieder. Bezoekers die naar Medemblik komen kunnen daar dan tegen een paar euro parkeren. Maar ook de bewoners van de binnenstad en zeker die van de Oosthoek kunnen daar hun auto’s kwijt en dan gratis. Geef ze een vergunning of een pasje en klaar..

Het stadhuis zelf wordt dan het Huis van de Stad, want niet zoals de kernen om ons heen die er wel 1 hebben ontbeert Medemblik een ‘dorps’huis, natuurlijk hebben wij de St. Pieter maar die is niet in eigendom van de gemeente Medemblik. Het Huis van de Stad biedt zo ontzettend veel mogelijkheden. Zo kan Oud Medemblick terug naar het stadhuis, wel met de nadrukkelijke voorwaarde dat ze in het toeristenseizoen elke dag open zijn, je kan er tentoonstellingen organiseren, de raadszaal kan ook weer als trouwlocatie in gebruik worden genomen, je kan er kleine ateliers in laten vestigen waar kunstenaars hun werken tonen en verkopen. Het is bijna onbegrensd wat er allemaal mogelijk in een Huis van de Stad.

Mijn oproep gaat dan ook naar de politiek om de blik eens te verleggen en niet overal maar woningen te willen bouwen, je lost naar mijn mening in Ć©Ć©n klap een groot deel van de parkeerellende op in de binnenstad, de Oosthoekers zijn blije Oosthoekers, de toeristen kunnen hun auto veel gemakkelijker parkeren, het stadhuis krijgt een mooie functie, Oud Medemblick zit weer op een plaats waar ze veel bezoekers kunnen ontvangen en ga zo maar door.

De Nieuwstraat kan dan autoluw worden gemaakt, al zal in het begin menig Medemblikker wel gaan klagen dat ze nu ineens 100 meter moeten lopen en niet langer pal voor de deur van een winkel kunnen parkeren. De horeca kan grotere terrassen in het toeristenseizoen maken. Enkel voordelen en maar weinig nadelen.

Treuzel niet, zodra alles juridisch is afgehandeld en de sleutel ligt weer in de la bij de wethouder laat het pand slopen, bouw parkeerplaatsen, en ga van het stadhuis een Huis van de Stad maken. Toeristen zijn zeer belangrijk voor Medemblik en haar middenstanders en horeca.

2 gedachten over “Column Henk Prins: Stadhuis is Huis van de Stad

  1. Dank je wel hr. Prins voor je warme pleidooi aangaande “huis van de stad”.
    Ik kan mij daar helemaal in vinden, ik denk echter dat je bij ambtenaren/lakeien niet moet aangeven wat hij beter kan doen b.v. met dit mooie gebouw en omgeving, daar houden ze echt niet van hoor!!!!!
    Tevens is het makkelijker praten als je al in een huis woont, en ook de auto op je eigen erf kan parkeren.
    Wat zeker mee speelt is dat de m2 prijs van een huis veel meer op brengt dan een parkeerplaats voor auto’s

  2. Heel goed idee, er is vast een plek voor woningen, net buitendijks ook mooi.
    Parkeerplekken in de binnenstad zijn nodig en de harddraverijtent staat daar ook altijd prachtig.

Reacties zijn gesloten.