2023 was voor Monique Ravenstijn een uitdagend jaar: “Winkeldiefstal is een groot aandachtspunt”

ZWAAGDIJK-OOST- In 2023is er voor 100 miljoen euro aan producten gestolen in de supermarkten van Jumbo, meldt de grootgrutter vanochtend. Jumbo zag de omzet stijgen met 7.3% ten opzichte van 2022 en kwam uit op 11 miljard euro, dit is inclusief La Place, die 24% meer omzet genereerde dan in 2022. Wel verloor Jumbo marktaandeel die zij wil gaan terugwinnen door de prijzen te gaan verlagen. In 2023 werden ruim 1000 producten in prijs verlaagd en dit jaar staan er volgens Jumbo nog meer prijsverlagingen aan te komen.

Winkeldiefstal een groot probleem

Dat erkent ook Monique Ravenstijn van Jumbo Monique in Zwaagdijk-Oost en in Heerhugowaard. Jumbo meldt dat het verlies door winkeldiefstal rond de 1% van de omzet ligt, zo’n 100 miljoen euro. Monique Ravenstijn zegt hierover tegen deze website: “Wij zien hier een stijging ten opzichte van 2022. Vooral door georganiseerde groeperingen. Echter lopen wij uit de pas ten opzichte van de landelijke trend. Wij trainen onze medewerkers op klant contact en gedrag. Ook werken wij samen met de andere winkels op het terrein en de politie in deze.

Volgens Ravenstijn is door op deze manier te werken er een omgeving gecreëerd die minder uitnodigt tot proletarisch winkelen dan bij andere supermarkten. “De ontbrekende uitgangspoortjes op het zelfscanplein in Zwaagdijk zijn eerder uitzondering dan regel in supermarktland. Dit is in dit marktgebied nog steeds mogelijk doordat wij de mens centraal zetten,” aldus Ravenstijn.

Monique Ravenstijn ziet voor 2024 nog wel de nodige uitdagingen op haar pad verschijnen, uitdagingen die de marges waar supermarkten mee moeten werken flink onder druk zetten. Een (gezonde) supermarkt draait gemiddeld met een marge van 4%, anno 2024 ligt dit rond de 2 à 2.5%, maar ook de hogere energiekosten, de fors gestegen lonen hakken er flink in voor de supermarkten.

Iets dat ook de topman van Jumbo erkent, die weet te melden dat door de gestegen kosten de winstgevendheid onder druk komt te staan, Jumbo heeft volgens Ton van Veen (CEO) veel gestegen inkoopprijzen niet doorberekend aan de klant, Jumbo moet daarom volgens Van Veen de operationele kosten naar beneden brengen.

Hoeveel winst Jumbo onder de streep overhoudt wordt pas duidelijk bij het jaarverslag ergens eind februari begin maart. Verdiende Jumbo in 2021 nog € 114,3 miljoen euro, in 2022 was dit gedaald naar € 80 miljoen euro. Analisten verwachten een gelijke of licht hogere winst.