Vrachtwagens op waterstof, meer na- dan voordelen.

MEDEMBLIK – Afgelopen zondagavond was er een bijeenkomst in de gemeente Medemblik waar het hoofdonderwerp was (zware) vrachtwagens te laten rijden op waterstof. En dan vooral wat de voordelen maar ook wat de nadelen zijn. Freddy Stapersma uit Abbekerk was 1 van de aanwezigen die de avond bijwoonde en toch nog veel beren op de weg tegenkwam om vrachtwagens te laten rijden op waterstof.

Hieronder leest u zijn verslag

Tijdens vergadering binnen onze gemeente over verzwaring van het net werd er gesproken over 400 zware vrachtwagens in onze regio (West-Friesland) die evt. van stoom moeten worden voorzien om op waterstof en of elektra te rijden.. (voorbeeld Appel en of Simon Loos.)

Bierviltjes berekening over energiebenodigd (zonder rekening houden met energie verliezen bij of na opwek).

  • Gem. gebruik vrachtwagen 27 liter per 100km.
  • 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen
  • 27×10=270Kwh per 100 km = 2.7Kwh per km.

(EV en H2 zijn zuiniger.)

  • H2= 2.0 kWh (info Hyundai Xcient helaas 4tons uitvoering nog geen info zwaarder.)
  • Tesla semi 1,25 kWh per kilometer (tesla data)
  • Volvo FH Electric. = Energy consumption: 1,1 kWh/km Volvodata)

Ga even uit van 1.5 kWh per km. stel die zware 400 trucks rijden 500km per dag = 200.000 km. de vrachtwagen rijdt 3.5km op één liter 200.000km / 3.5 km/p liter = 57.142 liter per dag voor 400 vrachtwagens.

Energiewaarde van diesel is 10kWh p.liter 57.142 x 10kw/l = 571.429 kWh per dag aan energie benodigd. bij 100% omzetting van diesel naar kWh. Uitgaande van 350 dagen rijden. 571.429x 350 dagen =200.000.000 kWh per jaar =200 miljoen kWh

Uitgaande van een turbine van 4mWh= 4000kWh (Hollands Kroon turbines zijn 2.6kWh dus reken met grotere!) vollasttijd op land 3237uur (IPCC DEF.🙁 12.948kWh/jr. 200.000.000/12.948=15.5 vierMWh turbines voor die 400 vrachtwagens in West-Friesland bij diesel efficiëntie.

Elektra.: 1.5kWh p/km. 1.5kWh x 200.000km = 300.000kWh x350 dagen = 105.000.000 kWh/p.jaar. uitgaande van een turbine van 4mWh= 4000kWh x vollast tijd op land 3237 uur (IPCC DEF.🙁 12.948kWh/jr. 105.000.000 kWh/p.jaar./12.948= zijn 8 vier MW turbines voor die 400 vrachtwagens in West-Friesland bij EV efficiëntie.

H2. 2kWh p/km.

2kWh x 200.000km=400.000 kWh per dag x 350= 140.000.000 Kwh per jaar. uitgaande van een turbine van 4 MWh= 4000 kWh x vollast tijd op land 3237 uur (IPCC DEF.🙁 12.948kWh/jr. 140.000.000 kWh/jr /12.948kWh/jr= zijn 11 vier MWh turbines voor die 400 vrachtwagens in West-Friesland bij H2efficiëntie.

Dus alleen voor zwaar vrachtverkeer zijn 8 tot 11 turbines nodig om de kilometers te rijden. Provincie wil goede sier maken met kleinere (houten) turbines van EAZ. deze wekken per jaar 45.000kwh op. ga ik uit van het meest zuinige geval (EV) = 140.000.000kWh/jr / 45.000kWh/jr= zijn 3100 van die kleine turbines voor die 400 vrachtwagens in West-Friesland bij EV efficiëntie alleen voor zwaar vervoer.

Succes!