WEST-FRIESLAND – Jumbo, Albert Heijn, Vomar, DekaMarkt, de Plus, noem ze maar op, allemaal supermarkten die in de clinch liggen met de leveranciers van hun producten over de torenhoge inkoopprijzen die zij vragen. De supermarkten in Nederland draaien al jaren met een marge die een gezonde bedrijfsvoering in de weg staat, gemiddeld tussen de 2 en 5% daar waar 8 tot 10% gewenst is.
Lees ook: Column Monique Ravenstijn: “Was men maar op ons Supers, zo trots als een boer.”
Vooral Jumbo is de strijd aangegaan met bedrijven als Coca Cola om lagere inkoopprijzen af te dwingen en als die dan nee zeggen, doen we niet, dan rest er niets anders dan lege schappen waar normaal de Coca Cola producten staan. Zo waren er eerder dit jaar langere tijd geen producten van Bonduelle, Haribo, Coca Cola en Oreo te koop bij Jumbo en begin deze maand greep de klant nog mis bij de hagelslag van De Ruijter en de Heinz producten.
Lees ook: Binnenkort lege schappen bij Albert Heijn?
Het steekt de supermarkten vooral het grote prijsverschil tussen de Duitse supermarkten en de Nederlandse supermarkten, waarop de fabrikanten dan weer zeggen dat de Duitse markt een heel andere markt is dan die in Nederland, iets wat de Nederlandse supermarkten weer niet pikken en blijven eisen dat de prijs naar beneden moet. De toeleveranciers van de supermarkten draaiden de afgelopen 2 jaren recordwinsten, mede dankzij de sterk gestegen verkoopprijzen aan de supermarkten die dan die prijs weer doorberekenen aan de klanten.
Veel omzet, weinig winst
De winsten die de Nederlandse supermarkten draaien is naar verhouding veel lager dan in de landen om ons heen, het lijkt wel veel maar in vergelijk met een bedrijf als Unilever steekt het er maar schraal bij af. Kijken wij naar Albert Heijn dan valt in de jaarcijfers op dat veruit de meeste winst van het bedrijf wordt gehaald in Amerika en niet in Nederland en België. Daar staan de prijzen al tijden onderdruk, mede door de forse loonstijgingen en energielasten.
Daarom de drastische stap van de supermarkten om dan maar de producten van die leveranciers die blijven bij hun prijs uit de schappen te verwijderen en dat is dan weer een forse aderlating voor deze bedrijven vooral omdat Albert Heijn en Jumbo samen ruim 50% van de markt bedienen.