MEDEMBLIK – Tijdens de themabijeenkomst afgelopen maand die werd gehouden op initiatief van o.a Siem Zeilemaker, Roel Braaksma en André Meester, ging het over de parkeerproblemen in de binnenstad van Medemblik en dan vooral in het oude deel van de binnenstad aan de oostkant van de Nieuwstraat. Tijdens bijeenkomst werd er een prestatie gegeven over de huidige kaders en het parkeerbeleid in de binnenstad van Medemblik
Lees ook: Vaststelling bestemmingsplan ‘Buitendijks Parkeren Medemblik’
Het parkeer in de de Oosthoek is al jarenlang een groot probleem, waar vroeger een gezin 1 auto had, hebben veel gezinnen nu 1 of meerdere auto’s en die moeten allemaal zo dicht mogelijk bij huis worden geparkeerd. Om deze problemen het hoofd te bieden zijn er diverse oplossingen, zou kunnen aan ontwikkelaars die vrijgekomen gebouwen willen verbouwen naar woning(en) geen parkeervergunning krijgen, alleen is dan weer de vraag of woningbouw in de Oosthoek dan nog wel mogelijk is. Nu de Oosthoek door de gemeente Medemblik is aangewezen als ‘gebied’ is er ook de mogelijkheid om grotere voertuigen, zoals bedrijfsvoertuigen, te mijden uit het centrum. Er zal dan ook strenger moeten worden gaan gehandhaafd omdat de pakkans nu te klein is.
Een optie die al veel vaker op tafel is gekomen is het uitgeven van parkeervergunningen, deze moeten wel kostendekkend zijn, bijvoorbeeld een vast bedrag per maand waarbij het uitgangspunt één vergunning per woning zal zijn en op kenteken, met de mogelijkheid tot een tweede vergunning die dan fors duurder in prijs zal zijn.
Om de parkeerdruk op de Nieuwstraat aan te pakken gingen tijdens de themabijeenkomst diverse opties rond, zo zou er bloktijden moeten gaan komen om de winkels te bevoorraden, tot maximaal 11.00 uur, maar een andere optie is om meer auto’s te weren uit de binnenstad waardoor er meer ruimte voor groen en terrassen ontstaat, en de Nieuwstraat zo aantrekkelijker wordt voor bezoekers van de binnenstad. Ook hier wordt nagedacht over een parkeervergunningstelsel in combinatie met de huidige blauwe zone, deze blauwe zone is dan voor overdag, de parkeervergunning voor ‘s avonds/’s nachts. Een vergunning zal rond de 50 euro per jaar gaan kosten, en wordt elk jaar geïndexeerd.
Pekelharinghaven
Ook het parkeren op de Pekelharinghaven, Westereiland, Turfhoek, Vooreiland en het Achtereiland kwamen aan bod tijdens de themabijeenkomst.. Zo werd het plan geopperd om booteigenaren die op vakantie gaan hun auto niet langer op de parkeerplaatsen langs de Pekelharinghaven te laten parkeren maar achter het havenkantoor op de Pekelhardinghaven. De campers moeten dan in vervolg parkeren op de Vooroever. Verder wordt er gekeken naar de mogelijk om ook hier parkeervergunningen te gaan invoeren.
Bezoekers van de binnenstad kunnen volgens één van de ideeën zich aanmelden via een app waarbij het kenteken moet worden ingevoerd waarna je voor een bepaalde tijd kan parkeren in de binnenstad.
Alle aangebrachte plannen zullen door diverse werkgroepen gaan worden uitgewerkt en bij de volgende themabijeenkomst worden besproken.
Heel gauw parkeer vergunningen
Drama in de binnenstad
Zowel Oost als West
1 vergunning per ingeschreven huishouden voor 150 euro per jaar