Leerlingen van de Gerardus Majella Onderdijk in actie tijdens de Schooldag van de duurzaamheid

ONDERDIJK – De kick-off van de allereerste Medemblikse Schooldag van de duurzaamheid vond vrijdag 24 september plaats. Een bijzonder doe-programma over duurzaamheid voor basisschoolleerlingen. Ook wethouders hielpen een handje mee om aan te geven hoe belangrijk zij het thema duurzaamheid vinden.

Het programma begon op alle deelnemende scholen met het bekijken van een persoonlijke boodschap van duurzaamheidswethouder Harry Nederpelt. Hij nodigde de leerlingen van obs De Vijzel in Hauwert, rkbs Gerardus Majella in Onderdijk, obs De Meridiaan in Medemblik, De Bangert en Idenburgschool in Andijk en de Sint Lidwina in Zwaagdijk-West uit om aan de slag te gaan met de Schoolplein Safari, het kick-off programma. Wethouder Kuipers bezocht vrijdag 24 september De Bangert en wethouder Nederpelt ging woensdag 29 september naar de Sint Lidwinaschool om 11:00 voor het onderdeel waterzuivering.

Reinier van den Berg

Aansluitend keken alle leerlingen naar de film ‘De 7 Wereldwensen van Sem&Saar’. In die voorstelling nam weerman Reinier van den Berg de kinderen mee om vanuit de ruimte naar de aarde te kijken. Met mooie beelden en muziek zagen en hoorden zij wat duurzaamheid betekent voor de aarde, voor hun buurt en natuurlijk voor henzelf. Daarna doorliep elke deelnemende school een op maat gemaakt programma. Aan het programma namen leerlingen deel uit de groepen 4 tot en met 8.

Junior Global Goals

Het gehele programma stond in het teken van 7 ‘Junior Global Goals’. Deze ontwikkelingsdoelstellingen zijn afgeleid van duurzaamheidsdoelstellingen zoals opgesteld door de verenigde naties. De Junior Global Goals leren kinderen beter begrijpen wat duurzaamheid precies betekent. Er vinden vele verschillende activiteiten plaats, zoals het spelen van het Junior Global Goals memory, kunstwerken maken van afval, vogels spotten op het schoolplein, kwartetten over gezonde voeding, water zuiveren, windmolens bouwen en leren over de uitdagingen in de textielindustrie. De kern van het programma is dat kinderen spelenderwijs leren wat duurzaamheid betekent en hoe zij zelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan een leukere, eerlijkere en schonere wereld.

Gerardus Majella

Directeur Annelotte Mulder van de Gerardus Majella: “Aan het begin van het programma deden de kinderen op het schoolplein allerlei onderzoeksopdrachten. Aan het einde van de ochtend gingen groepen aan de slag om te ‘Koken voor vogels’ en een groep ging kijken of ons dak geschikt is voor zonnepanelen. Daar kwam uit dat ons dak zelfs zeer geschikt is voor zonnepanelen. Het blijkt dat wij er ruim negentig kunnen plaatsen. Wat ervoor zorgt dat wij dan bijna energieneutraal zijn. Deze informatie nemen we zeker mee als we volgend jaar ook daadwerkelijk zonnepanelen voor onze school gaan bestellen, want ook wij als school willen duurzaam omgaan met energie!”

Dag van de Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp op de Gerardus Majella. “Het is een feit dat ons klimaat verandert en dat dit gevolgen heeft voor ons bestaan, dus ook voor de kinderen van nu. We vinden het belangrijk de leerlingen van onze school bewust te maken van duurzaamheid en duurzaam leven. We vinden de Dag van de duurzaamheid een mooi initiatief die bijdraagt aan deze bewustwording. We begonnen twee jaar geleden al met ons afval op school te scheiden en daarmee hopen we de afvalberg te verminderen. Maar er kan nog meer: hoe gaan we om met onze energiebronnen; op welke manier kunnen we duurzaam omgaan met materialen? Misschien komen er zelfs initiatieven uit die wij op onze school gaan uitproberen. En hoe mooi is het dat leerlingen ook meehelpen aan zo’n initiatief? Zo kunnen ze zien, hoe ze zelf verschil kunnen maken!

Foto aangeleverd