Jumbo stopt met met vleespromoties als onderdeel van van de 7 zekerheden

ZWAAGDIJK-OOST – Jumbo Supermarkten stopt als eerste met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Als tussenstap naar deze doelstelling streeft Jumbo naar een gelijkwaardig aandeel van 50% plantaardige en 50% dierlijke eiwitproducten in 2025. Het stoppen met vleespromoties past bovendien bij de strategie van Jumbo om élke dag lage prijzen te hanteren voor haar klanten.

Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten: “Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties“.

Betaalbare boodschappen

Het stopzetten van vleespromoties past bij een van de 7 Zekerheden van Jumbo om klanten altijd en elke dag een betaalbare prijs te vragen voor boodschappen. Dit besluit is een volgende stap van Jumbo in het blijven helpen van klanten om op een laagdrempelige manier ook plantaardige voeding een lekkere en betaalbare keuze te laten zijn. Dat deed Jumbo al door kennis over plantaardige recepten te vergroten en innovatieve concepten te ontwikkelen die betaalbaar, kwalitatief en smaakvol zijn.

Wakker Dier dolblij

Wakker Dier die al jaren strijdt in gevecht is met supermarkten over aanbiedingen op vers vlees zegt dolblij te zijn met deze stap. “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.