Jongerenorganisatie TeamAlert start weer haar jaarlijkse campagne “Rij drugsvrij”.

Vandaag start jongerenorganisatie TeamAlert weer haar jaarlijkse campagne ?Rij Drugsvrij?. Met deze campagne wil TeamAlert jongeren motiveren om een veilige trip naar huis regelen, na een festival of een avondje uit. Na bijna twee jaar leven zonder festivals of stapavon...

MEDEMBLIK – Na bijna twee jaar leven zonder festivals of stapavonden kunnen jongeren eindelijk weer losgaan. De knaldrang onder jongeren is groot, blijkt uit recent onderzoek van het Trimbos instituut. Nog te veel jongeren rijden na het slikken van een pilletje of snuiven van een lijntje op een festival onder invloed naar huis – per maand houdt de politie ongeveer 1.000 mensen aan die drugs hebben gebruikt in het verkeer. Levensgevaarlijk, en niet alleen voor jezelf! De kans op een ongeval wordt door een combinatie van alcohol en drugs tot 200 keer groter.

Plan je trip. Rij drugsvrij

Roëlla van Gulik over de nieuwe campagne: ‘Met de slogan “Plan je trip. Rij drugsvrij” wil TeamAlert jongeren stimuleren om een veilige rit naar huis te fixen. Dit kan door van tevoren goede afspraken te maken in de vorm van een nuchtere bestuurder te regelen, met het openbaar vervoer naar huis te gaan, of te blijven slapen totdat je de weg weer op mag.

Op zaterdag 9 juli werd de campagne afgetrapt. Na afloop van het HIDE Festival in Nieuwegein werden feestgangers met een partybus veilig naar Utrecht Centraal gebracht. In de partybus werd het feestje doorgezet met discolampen, muziek en rookmachines, zodat jongeren inzien dat het een feestje is om met alternatief vervoer richting huis te gaan.’

De campagne is vanaf 9 juli tot en met 31 augustus voornamelijk online te zien op Instagram, Snapchat en TikTok, omdat daar de doelgroep te vinden is. Door campagnevideo’s met duidelijke handelingsalternatieven en de inzet van verschillende influencers worden jongeren gestimuleerd slimme keuzes te maken in het verkeer. Als winactie maken jongeren kans op een partybusreis met vrienden van en naar een festival naar keuze in Nederland.