In 30 jaar tijd werd Action de snelst groeiende nonfood discountretailer van Europa

ZWAAGDIJK-OOST – Wat begon met één winkel in het Westfriese Enkhuizen is uitgegroeid tot een Europese retailketen met meer dan 2.200 winkels in tien landen, waarvan 408 in Nederland. Ruim 12 miljoen klanten worden wekelijks geholpen door een team van inmiddels meer dan 70.000 werknemers. En het einde is niet in zicht: naast verduurzaming van het assortiment wordt het Europese winkelnetwerk nog verder uitgebreid.

Feest vieren doe je samen en wie jarig is, trakteert. Het feestjaar is in de winkels en op Action.com al gestart. Klanten van Action kunnen een jaar lang rekenen op extra voordeel en leuke acties.

De Action-formule

Hajir Hajji, CEO van Action, startte 25 jaar geleden bij Action en heeft sinds die tijd zelf meegemaakt hoe vrijwel alle nieuwe winkels vanaf dag één meteen druk bezocht worden: “We doen het voor onze klanten. Zij staan centraal in alles dat we doen en vinden bij ons een verrassend aanbod tegen de laagste prijs. Onze formule slaat aan in Europa. Aan die formule blijven we trouw.”

Ook al is en blijft de basis hetzelfde, met inmiddels 12 distributiecentra in Europa is er in dertig jaar tijd veel veranderd. Op productniveau zit Action niet stil, met zijn sterke focus op verduurzaming en het bieden van een goede kwaliteit tegen de beste prijs. Action neemt ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid met donaties aan onder meer het Rode Kruis, Unicef en People for People. Ook is Action partner van SOS Kinderdorpen en de Johan Cruyff Foundation, met activiteiten gericht op kwetsbare jongeren en kinderen.

Het Action-team

Enthousiaste en toegewijde Action-teams werken met plezier en trots voor Action. Hun betrokkenheid bij de winkel en lokale omgeving worden door klanten in alle landen herkend.

Hajji: “Al vanaf het begin vormen onze mensen de ruggengraat van Action. Daarom zorgen we ervoor dat ze zich goed voelen met wat wij ‘het totale Action-pakket’ noemen. Zo geven onze collega’s aan dat ze positief staan tegenover hun salaris, groei- en ontwikkelingsmogelijkheden, inspraak in werktijden en een goede werk-privébalans. Het Action-teamgevoel zorgt ervoor dat veel collega’s zich al jarenlang bij ons thuis voelen en met ons meegroeien. Kansen bieden aan iedereen, ongeacht opleiding of achtergrond, is een belangrijk deel van het Action-DNA.”

Verduurzaming toegankelijk maken

Action wil de komende jaren duurzame producten voor iedereen toegankelijker maken.

Hajji: “Dankzij onze schaalgrootte hebben we de mogelijkheid om klanten duurzame producten van goede kwaliteit tegen de laagste prijs te bieden. Hiermee zien we het als onze verantwoordelijkheid om voortdurend de kwaliteit van onze producten te verbeteren en onze toeleveringsketen en ecologische voetafdruk inzichtelijk te maken.”

In maart presenteert Action de jaarlijkse Update met daarin meer informatie over de voortgang rondom duurzaamheid.