MEDEMBLIK – Vergeleken met het eerste half naar van 2021 is de bierconsumptie in de horeca met 13% gestegen, maar is de consumptie van bier thuis juist met 13% gedaald. Ondanks de flink hogere prijs voor een biertje vaart de horeca wel bij de opgeheven coronamaatregelen.
CRAFT, de organisatie van bierbrouwers, zeg in haar half jaar verslag dat in het eerste half jaar van 2021 door de coronacrisis en de sluiting van horeca de omzet van bier erg laag was, ten opzichte van 2019, het pre-coronajaar, was de verkoop 1.48% lager dan in het eerste helft van 2022.
Lees ook: Even biertje happen gaat duur worden, ‘wij kunnen niet anders’ zegt Heineken
Ondanks dat zien de leden van CRAFT flinke beren op het pad liggen, de veel hogere kosten voor grondstoffen en energiekosten gaan de brouwers parten spelen. Heineken Nederland liet al eerder weten de prijs van het bier flink te gaan verhogen, en ook de overige brouwers zullen de prijs gaan verhogen vanaf 1 augustus. Deze verhoging zal er toe gaan leiden dat het biertje in de horeca een stuk duurder gaat worden.
Lees ook: Peiling: Bier of toch maar glaasje water