MEDEMBLIK – Toen deze website het nieuws naar buiten bracht dat na klachten van De Dijk en diverse ouders over de aanwezigheid van o.a. een patatkraam op de parkeerplaats bij De Muiter naast De Dijk, waarop de gemeente besloot om de vergunningen van alle foodtrucks in te trekken en naar een andere locatie te gaan kijken, besloot Hart voor Medemblik om zich sterk te maken voor de foodtrucks en de plek waar ze nu staan.
Lees ook: Medemblik zoekt naar nieuwe, en betere, locatie voor de foodtrucks
Afgelopen donderdagavond werd een motie door de gemeenteraad aangenomen waardoor er een streep gaat door de verhuizing naar een andere plaats dan waar ze nu staan. Twee ouders hebben al direct aan de redactie laten weten hier niet mee akkoord te gaan, ‘De school waar onze kinderen op zitten doet er alles aan om een ‘gezonde’ school te zijn en dan staat 50 meter verderop een patatkraam en een viskraam. Wij gaan ons beraden op vervolgstappen,‘ laat de vader van een van de leerlingen van De Dijk weten.
Maar voor nu mogen de foodtrucks ook na september 2024 blijven staan waar ze nu staan.
Gaan ze vervolgstappen nemen? Dat zal niet meevallen. Er liggen geldige vergunningen en intrekken is dus van de baan. (Gaat ook niet zomaar trouwens, dit opzeggingsbriefje was veel te kort door de bocht). Te handhaven valt er voor de gemeente ook niets zolang de standhouders zich aan de voorwaarden uit de vergunning houden. Dus om handhaving vragen aan de gemeente heeft geen zin, er wordt niets overtreden. Dit valt allemaal binnen het bestuursrecht, met uitvoerige rechtsbescherming. Wat voor stappen zijn er dan nog over?
…en gelukkig: een brede meerderheid van de raad stemde dit idee weg, alleen D66 en Morgen! bleven achter het idee van het college staan.
Kan een gemeente zomaar alle foodtrucks verbieden binnen een straal van 1 km van scholen?
Foodtrucks verbieden in zijn algemeenheid wordt lastig. Een gemeente kan wel weigeren om een vergunning te verlenen om af te wijken van het bestemmingsplan, om zo te voorkomen dat er foodtrucks worden toegestaan bij de scholen. Daarnaast kan een gemeente gebieden aanwijzen waar ze juist wel foodtrucks willen toestaan.
Ook kan een gemeente een zogenaamd “vergunningenplafond” instellen. Hiermee wordt het aantal vergunningen voor een bepaalde activiteit beperkt. Het gevolg hiervan is dat de vergunning een zogenaamde “schaarse vergunning” wordt.
Een gemeente kan hier beleid op voeren ja. Maar dat is er niet en het is duidelijk dat de raad heeft gezegd dat ze hier mogen blijven. Dus is er verder weinig tegen te doen, je kunt dit niet afdwingen. Wel komt er overleg met de ondernemers, de leerlingenraad van de school en omwonenden voor het bevorderen van een gezonde omgeving. Hoe dit vorm moet krijgen en wat dit gaat opleveren gaan we zien. Echter bij een vertrek van deze wagens is het voor de scholieren maar een kippe-eindje naar de Smikkelhoek, beetje verder lopen of fietsen is overigens wel goed. Of naar de AH. Daar kunnen ze heel wat dingen kopen, helemaal binnen de regels, die ook niet op de Schijf van Vijf voorkomen. Wat zou de gemeente daar tegen moeten doen?