MEDEMBLIK – De gemiddelde prijsstijging in de supermarkten in 2022 betrof 14% en in 2023 verwacht hoogleraar Marketing en Retailing Kitty Koelemeijer dat deze nog verder gaan stijgen. Koelemeijer: “De inflatie is dan wel aan het afnemen maar de prijsstijgingen in de supermarkten gaat nog wel even door”
In haar verwachting krijgt Koelemeijer bijval van Joris Becker, oprichter van Picnic, die ook in West-Friesland meer en meer voet aan de grond krijgt. Volgens Becker moet je niet vreemd gaan opkijken als we 25% meer gaan betalen voor ons voedsel. Grootste oorzaak zijn de veel hogere energiekosten en de fabrikanten van A-merken die de markt bij de strot hebben en het vrijwel onmogelijk maken om producten in andere landen te kopen. Tegen BNR zegt Becker: ‘Ze rekenen verschillende prijzen in verschillende landen, hoewel ze zelf wel van de Europese markt profiteren door één fabriek te bouwen.‘
Duitsland een derde goedkoper
Niemand kan uitleggen waarom de producten in Nederland een derde duurder zijn dan in buurland Duitsland, volgens Becker zou er dit jaar geen inflatie zijn in Nederland als de Nederlandse consument Duitse prijzen zou gaan betalen.
Volgens Koelemeijer ligt het probleem vooral bij de fabrikanten zelf en hun ‘territorial supply constraints waarmee een vorm van handelsbelemmering opwerpen om zo hun winst te maximaliseren.
Ondertussen zie je in de schappen van de supermarkten steeds meer, ‘meer voor minder’ verschijnen, je betaalt meer voor minder inhoud in de verpakkingen.
Eerder hielden wij al aan peiling voor een prijsplafond in supermarkten.