MEDEMBLIK – De gemeenteraad staat op 13 maart voor de zware keuze, wel of niet instemmen met de komst van een AZC voor de duur van 5 jaar naar Medemblik. Aan beide opties, ja of nee, hangen voor en nadelen. Opvallend is dat tijdens de inloopmiddag- en avond duidelijk werd dat er geen veiligheidsplan op tafel ligt en er ook geen extra politiecapaciteit komt, ondanks de verwachte stijging van incidenten door de asielzoekers.
In een brief aan de gemeenteraad en college van Medemblik gaat een inwoner, vanwege privacy redenen mag de naam niet gepubliceerd worden, van de gemeente Medemblik dieper in op deze materie. Zo wijst de briefschrijver op het feit dat door de komst van het AZC de bevolking met bijna 3% groeit zonder dat daar een uitgebreidere handhaving tegenover staat. “In een tijd waarin de politie nu al overbelast is en de onderbezetting in kleine gemeenten een bekend probleem is , zal dit de situatie verder verslechteren. Dit is geen doemdenken , maar een feitelijke analyse op basis van beschikbare capaciteit en statistische gegevens.” aldus de briefschrijver.
Ik begrijp heel goed dat de wil om mensen in nood te helpen leeft bij velen. Dit is een menselijke en empathische reactie , en het is belangrijk dat we deze menselijke waarde koesteren. Inwoner Medemblik
De harde feiten over toenemende criminaliteit
Medemblik wijst volgens de briefschrijver naar de ervaring die zij heeft opgedaan met het AZC in Wervershoof waar 6 maanden lang asielzoekers werden opgevangen en niet tot meer criminaliteit heeft geleid, “dit is echter een misleidend argument. Eén lokale opvang kan niet representatief zijn voor bredere landelijke trends. Daarnaast waren er wel degelijk problemen en heeft de Dorpsraad zich ook hard uitgesproken tegen verlenging,” gaat de briefschrijver verder.
De briefschrijver heeft het rapport “Overlast en criminaliteit door asielzoekers” uit 2023 ter hand genomen en de uitkomsten vergeleken met Medemblik. Hieruit blijkt dat jaarlijks 3% van de asielzoekers als verdachte van een misdrijf worden geregistreerd, “Dit zijn harde feiten van de Rijksoverheid en niet zomaar aannames,” aldus de briefschrijver. Toegepast op Medemblik zou dit dan gaan inhouden dat 8 asielzoeker per jaar worden verdacht van een misdrijf en over de periode van 5 jaar 40 geregistreerde misdrijven.
Iets dat volgens de briefschrijver slechts het topje van de ijsberg is, want in het rapport “Onderregistratie van criminaliteit uit 2023 wordt geschreven dat veel misdrijven, zoals seksuele delicten en vermogensmisdrijven niet worden vermeld en dat de werkelijke criminaliteit volgens het onderzoek 2 tot 5 keer hoger ligt dan de officiële cijfers. Dit zou dus voor Medemblik gaan inhouden dat er minimaal 16 misdrijven per jaar, 80 in vijf jaar zouden plaatsvinden, maar realistischer zijn 41 per jaar en 205 in de 5 jaar dat het AZC hier blijft staan.
De briefschrijver: “Deze cijfers betreffen enkel de geregistreerde misdrijven en zijn dus al verontrustend. Voor de goede orde , ik behandel hier uitsluitend misdrijven , en niet de vele incidenten die in dergelijke situaties vaak voorkomen. Dit zijn geen incidenten , de veiligheid van onze gemeenschap direct raken.”
Wie komen er? De samenstelling van de groep
Volgens de gemeente en het COA komt er een gevarieerde groep asielzoekers in 2026 naar Medemblik, maar dat niet te voorspellen is wie hier komt. Maar een landelijk rapport uit 2023 laat zien dat 70% van de Azc-populatie uit jonge mannen van tussen de 18 en 39 jaar bestaat. Dit zorgt dat het aantal mannen in de kern Medemblik met 21% gaat stijgen.
Statistieken laten zien dat vooral deze groep asielzoekers onevenredig vaak betrokken is bij gewelds- en vermogenscriminaliteit en dat de sociale verhoudingen in Medemblik onvermijdelijk gaat worden beïnvloed.
In de brief gaat de briefschrijver verder door ook het strandje bij het Vooroever erbij te betrekken: “In de zomer is het vaak druk bij het strandje de Vooroever , waar gezinnen van Medemblik genieten van hun vrije tijd. Maar met de komst van 263 nieuwe bewoners , merendeel jonge mannen , waarvan het zal het straatbeeld hier drastisch veranderen. Moet u eens voorstellen hoe de aanwezigheid van een homogene groep jonge mannen tussen jonge gezinnen en meisjes de sfeer veranderen , maar ook zorgen voor een verstoring van de veiligheid en het gevoel van vrijheid dat de bewoners nu ervaren. Dit kan leiden tot sociale spanningen die de leefbaarheid van onze stad verder onder druk zetten.“
Ook gaat de briefschrijver terug in de tijd, 20 jaar geleden nam Medemblik een grote groep vluchtelingen op in een AZC achter De Muiter waar nu de Schepenwijk ligt, volgens de briefschrijver kun je die groep niet met de groep die nu naar Medemblik gaat komen vergelijken, toen waren het vooral gezinnen, nu vooral jonge mannen. En ook hier wijst de briefschrijver naar de WODC-gegevens waaruit blijkt dat asielzoekers uit veilige landen onevenredig vaak betrokken zijn bij overlast en criminaliteit.
“Ik begrijp heel goed dat de wil om mensen in nood te helpen leeft bij velen. Dit is een menselijke en empathische reactie , en het is belangrijk dat we deze menselijke waarde koesteren. Echter , het mag nooit ten koste gaan van de veiligheid en het welzijn van anderen. Het is belangrijk te realiseren dat een incident altijd kan plaatsvinden , maar de cijfers laten ook zien dat het bij een enkel incident niet zal blijven. De stijging van criminaliteit en overlast die we zien bij andere AZC’s kan niet genegeerd worden. Dit maakt de situatie onverantwoord en zorgt voor risico’s die we niet mogen negeren. Het is geen toeval dat de Oekraïense vluchtelingen in Medemblik wél brede steun krijgen. Dit zijn voornamelijk vrouwen ,kinderen en ouderen.”
Over de veiligheid die vooral door de handhavers van Medemblik gewaarborgd moet worden is de briefschrijver ook duidelijk: “Een vaak genoemd argument is dat de inzet van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) de veiligheid in de gemeente kan verbeteren. Dit is echter een misverstand. BOA’s kunnen geen vervanging zijn voor de politie. Ze hebben niet dezelfde bevoegdheden ,kunnen geen arrestaties verrichten en zijn niet uitgerust om de zware en complexe situaties die vaak met criminaliteit gepaard gaan aan te pakken. Dit maakt hen een onvoldoende oplossing voor het waarborgen van de veiligheid in Medemblik , vooral bij een toename van de bevolkingsomvang en potentiële risico’s.“
Een ander probleem waar de briefschrijver de vinger op legt zijn de voorzieningen in Medemblik, door de komst van de 263 asielzoekers naar Medemblik zal de druk op de voorzieningen enkel verder toenemen, vooral in het onderwijs zijn nu al grote problemen en zitten leerlingen vaak dagen thuis vanwege het ontbreken van een leerkracht. “De komst van een groep die de taal niet spreekt , zal extra druk uitoefenen op het onderwijs , terwijl er nu al niet genoeg capaciteit is om alle leerlingen adequaat te ondersteunen. Dit gaat ten koste van de kinderen die nu al in onze gemeente wonen.”
Ook vraagt de briefschrijver volledige transparantie als het gaat om de koop van de grond waarop het AZC moet komen, hoeveel hectare er wordt aangekocht, wat de prijs per m² is en hoe deze prijs zich verhoudt tot andere stukken grond in Medemblik. Volgens de briefschrijver zijn in de gemeente Medemblik genoeg andere locaties waar de AZC zou kunnen komen, daarbij wijst hij naar de leegstaande grasdrogerij van Hartog.
Concluderend schrijft de briefschrijver is het plan onverantwoord.
Bij Hartog? Hartog moet dus maar oprotten