MEDEMBLIK – De Witte Vloot zal steeds vaker, en ook met meerdere boten tegelijk, Medemblik als aanlegplaats bezoeken. In West-Friesland is het aantal riviercruises nu al hoger dan voor de Covid-periode en voor Medemblik is dit zelfs met 83% gestegen. Voor Medemblik betekent dit dat er rekening moet worden gehouden met een groeiend aantal schepen en passagiers bij gelijkblijvende capaciteit.
Medemblik zegt nu nog geen aanleiding te zien om op korte termijn veranderingen door te voeren in Medemblik. Wel zijn er aanbevelingen gedaan door een onderzoeksbureau die de Witte Vloot in West-Friesland onderzocht.
Zo kan op economisch vlak Medemblik inspelen op het aantal schepen dat aanlegt, de duur van aanleggen en de spreiding gedurende het jaar. Maar ook het stimuleren om geld uit te geven in Medemblik door schepen met een lokaal excursieprogramma voorrang te geven, wat weer een positief effect heeft op de economie.
Maar om de negatieve maatschappelijke impact te beperken of juist de positieve impact te vergroten kan gedacht worden aan een maximum aantal schepen dat tegelijkertijd aanwezig is of door gerichter te kiezen voor bepaalde doelgroepen, nationaliteiten of rederijen.
Om de ecologische impact te perken kan Medemblik gaan kijken naar het aanleggen van walstroom, dit is nu nog niet aanwezig bij de aanlegsteiger achter het voormalige stadhuis. Door walstroom aan te bieden kan de uitstoot van stikstofoxide, fijnstof en broeikasgassen worden beperkt. Maar Medemblik zou ook enkel Green Award schepen kunnen toestaan aan te leggen. Green Award is een keurmerk vooro schepen die voldoen aan bepaalde eisen op het gebied van veiligheid en milieu.
Wat de inkomsten betreft, daar heeft Medemblik nog wel een inhaalslag te maken ten opzichte van Hoorn en Enkhuizen. Beide steden hebben het voordeel dat daar de Witte Vloot in de haven of bij de haven kan aanmeren, en met meerdere schepen tegelijk, in Medemblik is er maar 1 aanlegsteiger en is het aanmeren in de Oosterhaven niet toegestaan vanwege eerdere klachten van bewoners van de Oosterhaven over het aantasten van hun privacy.
Gemiddeld geeft een passagier van de Witte Vloot 60 euro uit in de stad van aanmeren, waarvan de hoofdmoot gaat naar excursies en de horeca. De schepen slaan vrijwel nooit voorraden in, de reden hiervan is dat de havens in West-Friesland enkel aanmeerhavens zijn en geen start/eind havens.
De totale bestedingen door de schepen in West-Friesland in 2023 bedragen circa €6,7 miljoen. Dat is circa €7.600 per schip en €60 per passagier (in totaal, waarbij deze uitgaven niet perse door passagiers worden gedaan). De meeste uitgaven worden gedaan in Hoorn.