MEDEMBLIK – Wederom een zege voor het kleine maar zeer actieve Wakker Dier in hun strijdt tegen de overconsumptie van vlees. Met Picnic en Spar erbij zijn er nu elf supermarkten die deze stap zetten: Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar. Samen hebben zij een marktaandeel van meer dan 90 procent.
De supermarkten gaan zich actief inzetten om meer plantaardige producten te verkopen dan dierlijke. “Dit is geweldig nieuws voor de dieren, het milieu en onze gezondheid,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Lees ook: Wakker Dier slaat flinke slag, fabrikanten stoppen met vlees en vis toe te voegen aan hun producten
60 procent plantaardig
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment 40 procent plantaardig. De elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030, waarbij de totale hoeveelheid eiwitten niet toeneemt. Ook publiceren ze jaarlijks hun voortgang.
Vomar nog niet
Vandaag lanceerde Wakker Dier een radiocommercial waarin zij supermarkt Vomar oproept om ook mee te doen. Molenaar: “Vomar stunt nog volop met vlees en kan nog veel meer doen om consumenten te helpen plantaardiger te eten.” Naast Vomar hebben enkel wat kleinere supermarktketens zich nog niet aan de eiwitdoelstellingen verbonden: Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Poiesz.
Dier, mens en milieu
Minder dieren eten is niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid. De Gezondheidsraad concludeert dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding. De Gezondheidsraad wijst onder andere naar supermarkten om consumenten hierbij te helpen.