MEDEMBLIK – De provincie Noord-Holland gaat op korte termijn de oversteek van de Markerwaardweg tussen Opperdoes en Medemblik aanpakken. De provincie gaat op de rijbaan o.a. kanalisatiestrepen ter hoogte van de oversteek maken en ook zullen er waarschuwingsborden naast de Markerwaardweg worden geplaatst en op het Zwarte Pad en Oosteinde komt een waarschuwingsbord voor fietsers en voetgangers.
Lees ook: 18-jarige jongen uit Opperdoes zwaargewond bij ongeval op de Oosteinde/N240
Bram Derix, projectleider verlenging Parallelweg N240, zegt dit tegen Medemblik Praat. Ook zal de provincie de oversteek extra laten monitoren wat de hoogte van de begroeiing betreft en zo nodig extra gaan maaien.
Het is een tijdelijke oplossing, als straks de Parallelweg verlengt is dan gaat waarschijnlijk de oversteek helemaal dicht, 500 meter verderop ligt een veilige rotonde, ook voor fietsers en voetgangers, of er komt een oversteek in 2 delen. Hierover is nog geen beslissing genomen.
Met de aanleg van het laatste stuk van de parallelweg langs de Markerwaardweg, verandert ook de situatie bij de rotonde Markerwaardweg / Almereweg. Op dit moment hoeven fietsers die van Medemblik naar Opperdoes (of v.v.) willen, alleen de Markerwaardweg in twee delen over te steken. Met de aanleg van de parallelweg komt daar voor de fietsers een extra oversteek van de parallelweg bij. Deze situatie zie je nu natuurlijk al bij de andere rotondes in de Markerwaardweg, maar toch vind ik deze situatie anders. De Almereweg is een weg met een heel ander verkeersbeeld dan bijvoorbeeld de Droge Wijmersweg of de Vok Koomenweg. Daarnaast is het fietspad langs de Almereweg volgens mij ook een stuk drukker door fietsende scholieren dan de fietspaden langs de andere wegen die de Markerwaardweg kruisen. Het is ook bekend dat er op de Bolzeil / Parallelweg door auto’s soms hard gereden wordt, vaak in een poging om ‘langzaam’ verkeer op de Markerwaardweg in te halen. Ik hoop dat ik beren zie die er niet zullen zijn, maar ik vraag me toch af of de oversteek bij de Almereweg nog zo veilig blijft voor fietsers.
De N240 zal straks beter gaan doorstromen omdat het voorrangskruispunt met de N239 verdwijnt. Verkeer vanaf richting A7 naar de N240 hoeft niet meer te stoppen voor ander verkeer. De nieuwe parallelweg wordt 60km/h, de N240 zelf 80km/h. Er is dus geen enkele noodzaak om als auto de parallelweg te gaan gebruiken. Je moet dan ook nog wachten voor verkeer dat vanaf de N240 naar Medemblik rijdt. Aan de oversteek bij de bestaande rotonde wordt extra aandacht gegeven in de verdere uitwerking.
60 km/u op de parallelweg, 9 van de 10 rijdt daar eerder 100 dan 60. Ga dan vaker controleren of plaats flitsers.
Beste heer Derix,
in theorie zullen auto’s (tenzij ze naar de Brakeweg of Molenweg moeten) over de Markerwaardweg rijden omdat ze daar 80 mogen en niet over de parallelweg, maar de realiteit is dat er tijdens drukkere momenten, wanneer het niet mogelijk is om in te halen op de Markerwaardweg (wat sowieso niet mag vanwege de doorgetrokken streep, maar dat terzijde), er haastige automobilisten zijn die dan over de parallelweg gaan rijden om zo toch harder te kunnen rijden dan 80. Het zijn er niet heel veel, maar het is zeker geen zeldzaamheid! Ik rij regelmatig over de MWW en ik rijd dan 80, maar ik word regelmatig ingehaald door verkeer op de parallelweg of anders zie ik toch zeker dat ik hen niet voorbijrijd.
Het is fijn te lezen dat de de veranderende situatie rond de rotonde Almereweg / MWW de aandacht van de provincie heeft. De situatie rond de kruising Almereweg / Markerwaardweg lijkt mijns inziens namelijk meer op de situatie rond de kruising Zwaagdijk / Markerwaardweg dan op een andere kruising in het buitengebied, en bij de Zwaagdijk zijn verkeerslichten geplaatst, hoewel het daar misschien een stukje drukker is.
N.B. verkeer vanaf de A7 hoeft nu ook al niet te stoppen voor ander verkeer op de kruising Westerzeedijk / MWW – de N239 / N240 Westerzeedijk is de voorrangsweg op die kruising en de MWW moet voorrang verlenen.