Onderzoek naar eetgewoontes onder leerlingen. 60% gaat naar aanbieders van eten en drinken

MEDEMBLIK – De gemeenteraad nam afgelopen donderdag unaniem een motie aan waardoor de foodtrucks voor nu gewoon kunnen blijven staan waar ze nu staan, op het parkeerterrein bij de Muiter in Medemblik vlakbij de school en moskee. De foodtrucks kwamen in opspraak na klachten van o.a. De Dijk en ouders van leerlingen van De Dijk.

Lees ook: Foodtrucks mogen blijven waar ze nu staan, motie Hart voor Medemblik aangenomen door de gemeenteraad

De gemeente Medemblik gaat wel in gesprek met de school, de ouders van leerlingen, de leerlingenraad, de omwonenden en de uitbaters van de foodtrucks over een definitieve oplossing. Maar een vertrek van de foodtrucks levert niets op volgens de gemeenteraad, de Smikkelhoek is even verderop en ook Albert Heijn is op loop/fiets afstand.

Lees ook: Medemblik zoekt naar nieuwe, en betere, locatie voor de foodtrucks





















Onderzoek naar eetgedrag leerlingen

Het RIVM heeft eerder dit jaar onderzoek onder 1400 middelbare scholieren tussen 12 en 18 jaar jong gehouden over hun eetgedrag tijdens de schooluren, daar kwam uit naar voren dat scholieren (vrijwel) altijd eten en drinken rondom school kopen. Hier wordt vooral in tussenuren en samen met vrienden gebruik van gemaakt. De supermarkt is daarbij populair. Scholieren hebben er maximaal 9 minuten voor over om bij een verkooppunt te komen.

In het algemeen geven scholieren aan dat zij de volgende factoren belangrijk vinden aan hun eten en drinken: smaak (86% van de scholieren), prijs (59%), gemak (35%), gezondheid (35%), en dat het vullend is (26%). Er is bij een aantal factoren een significant verschil te zien tussen scholieren van verschillende schoolniveaus. Dit geldt voor smaak, gezondheid, eraan gewend zijn, dierenwelzijn, fairtrade en duurzaam

Bij de meeste scholieren is er zowel een aanbod van verkooppunten op school als rondom school. Twee derde van de scholieren maakt gebruik van de verkooppunten op school en 60% gaat wel eens naar verkooppunten buiten school. Daarbij lijken scholieren van het vmbo vaker eten of drinken te kopen vergeleken met scholieren van de havo of het vwo, zowel binnen als buiten school.

Buiten school is de supermarkt het meest populair om eten of drinken te kopen. Afstand speelt een belangrijke rol in de keuze voor een verkooppunt, maar toch is de actieradius van scholieren groot. Zij hebben er gemiddeld ruim 9 minuten voor over om bij een verkooppunt te komen en hebben vaak een fiets tot hun beschikking. In dat geval zouden ze in die tijd ongeveer 2,5 km kunnen afleggen.

Een zone zonder ongezond aanbod rondom school zou dus groot moeten zijn om ervoor te zorgen dat scholieren geen gebruik maken van het ongezonde aanbod. Scholen en gemeenten kunnen de voedselomgeving benutten om gezonde keuzes van scholieren te stimuleren.

Nieuws Redactie

Wij zoeken correspondenten in de gemeente Medemblik, interesse? mail naar redactiemedemblikpraat@gmail.com De redactie van Medemblik Praat probeert zo foutloos mogelijk berichten te plaatsen, maar de redactie is geen robot en kan dus fouten maken. Ziet u een fout, mail dan even naar redactie@medemblikpraat.nl Heeft u iets te melden, mail naar redactie@medemblikpraat.nl Voor adverteren op de website mailt u naar info@hbpmedia.nl.

https://medemblikpraat.nl

2 gedachten over “Onderzoek naar eetgewoontes onder leerlingen. 60% gaat naar aanbieders van eten en drinken

  1. de motie was niet unaniem, Morgen! en D66 bleven het plan van het college steunen om ze weg te sturen. De motie van Hart voor Medemblik, VVD en ChristenUnie kreeg dus wel een grote meerderheid.

Reacties zijn gesloten.