MEDEMBLIK – Meer en meer elektrische fietsen worden door de gebruikers aangepast zodat ze flink sneller kunnen, tot soms wel 65 kilometer per uur. De rollentestbanken die de politie al had bleken niet geschikt te zijn voor elektrische fietsen maar daar is nu verandering in gekomen met de komst van een geheel nieuwe rollentestbank. De 247 nieuwe rollentestbanken zijn verdeeld over politielocaties in heel Nederland. Ze vervangen de huidige exemplaren die al zeker 15 jaar – maar vaak ook langer – in gebruik waren.
Ongevallen
Mede gezien de ontwikkelingen in het verkeer en wijzigingen in de wetgeving werd het hoog tijd voor iets nieuws. De afgelopen jaren is het aantal ongevallen met ernstig letsel bij fietsers sterk toegenomen. In 2022 stond er zelfs een triest record in de boeken: het hoogste aantal dodelijke fietsongevallen ooit.
Deze cijfers houden min of meer gelijke tred met de opmars van de elektrische fiets en andere elektrisch aangedreven tweewielers, zoals de fatbike en speed-pedelec.
E-bike
De nieuwe rollentestbank kent twee instellingen : bromfietsen of elektrische voertuigen. Bromfietsen (scooters) en snorfietsen worden gecontroleerd op een maximumsnelheid. Bij elektrische voertuigen als elektrische fietsen, fatbikes of speed-pedelecs controleert de politie in feite niet de snelheid, maar wordt getoetst op welk moment de trapondersteuning wegvalt.
Daarvoor worden deze fietsen met spanbanden vastgesnoerd op de rollentestbank. Om te voorkomen dat ze beschadigen, worden hiervoor haken met zacht materiaal gebruikt. Vervolgens zal een politiemedewerker zelf op de e-bike, fatbike of speed-pedelec fietsen tot de trapondersteuning ophoudt. De wettelijke grens ligt bij elektrische fietsen en fatbikes op 25 kilometer per uur en voor speed-pedelecs op 45 kilometer per uur.
Fatbikes
Vooral rondom fatbikes is de afgelopen tijd veel te doen. Ze worden verkocht als fiets met trapondersteuning, maar veel fatbikes kunnen harder dan 25 kilometer per uur rijden. Daarnaast hebben sommige exemplaren een motor van meer dan 250Watt of een gashendel. Ook dat mag niet. Voor de wet zijn het dan – net als speed-pedelecs – in feite bromfietsen. Dit betekent dat ze een typegoedkeuring, WA-verzekering en kenteken moeten hebben. Ook moet de berijder een rijbewijs hebben en een helm dragen.
Als de bestuurder van een elektrische fiets, fatbike of speed-pedelec in overtreding is, kan de politie een boete geven van € 290. Bij meerdere overtredingen mag de politie de elektrische fiets ook in beslag nemen en vernietigen.
Meer weten over de regels?
Op de website van de Rijksoverheid staan alle regels voor e-bikes duidelijk uitgelegd.
He he eindelijk… En ik hoop dat er veel elektrische fietsen verdwijnen ( en dan bedoel ik niet de fietsen van veelal ouderen.. die er een enorm gebruiksgemak van hebben. Maar juist van ” onze jongeren ” die met gigantische snelheden over de fietspaden en lokale wegen ” scheuren” . Vaak ook nog afgeleid door telefoongebruik.. En bij misbruik meteen fiets in beslag nemen ( boetes worden betaald en er veranderd niets.)
Die boete van 290 euro is veel te laag, maak er 1000 euro van. Moet je eens kijken hoe snel ze het afleren. En natuurlijk de fiets ook in beslag nemen en verbeurd verklaren