HOORN – Met ingang van deze week hoeven patiënten met een relatief simpele en stabiele botbreuk voor hun nacontrole niet meer naar het ziekenhuis te komen. Alle informatie die zij nodig hebben voor hun herstel is te vinden in een app: de Virtual Fracture Care-app. Per jaar behandelt het ziekenhuis zo’n 1000 tot 1500 patiënten met een dergelijke botbreuk.
Patiënten die in aanmerking komen voor nazorg via de VFC-app krijgen op de spoedeisende hulp duidelijke uitleg over de werking van de app. Orthopedisch chirurg en initiatiefnemer Maarten de Boer: “In de app staat informatie over de behandeling, het herstel en de herstelperiode van het letsel. Maar ook bijvoorbeeld video’s met oefeningen die de patiënt kan doen of hoe de patiënt zelf een brace opnieuw kan aantrekken na het douchen.”
Eigen regie
“Dit geeft de patiënt veel meer regie op zijn eigen zorgproces,” aldus De Boer. “Voorheen moesten mensen speciaal vrij nemen en naar het ziekenhuis komen. Dat hoeft nu niet meer. Patiënten kunnen met hulp van de app zelf werken aan hun herstel, waar en wanneer het hen uitkomt.”
Veilig
Maar is zo’n controle op afstand via een app wel veilig? “Uit onderzoek weten we dat nacontroles echt niet altijd noodzakelijk zijn. Ze voegen vaak niets toe aan het herstel en leiden vrijwel nooit tot het wijzigen van de behandeling,” zegt De Boer. “Andere ziekenhuizen werken al met deze app en uit onderzoek naar de patiënttevredenheid blijkt dat patiënten even tevreden zijn over hun behandeling en ook dat de huisarts het hierdoor niet drukker krijgt. Een win-winsituatie dus.”
Voor patiënten die er niet uitkomen met de app of die toch nog vragen hebben, is een informatielijn geopend: de ‘breuklijn’.