Museum 20e Eeuw komt goed uit Europees onderzoek

HOORN – Het Museum van de 20e Eeuw heeft afgelopen maanden deelgenomen aan een onderzoek onder bezoekers van 103 Europese musea. Maar liefst 42.000 mensen deden mee aan het onderzoek. Het Hoornse museum kwam tot opvallend mooie resultaten. Zo gaf 97 % aan “tevreden” of “zeer tevreden” te zijn over het laatste museumbezoek terwijl dat 90 % was bij alle deelnemende musea.

Het onderzoek en de vragenlijst waren ontworpen door een Europees consortium van 6 universiteiten en 10 academici. Ook was de Nederlandse Museumvereniging betrokken bij dit Sentomus onderzoek. Dit onafhankelijk onderzoek werd in Nederland georganiseerd met de ondersteuning van Universiteit Groningen en werd gelijktijdig aangeboden aan musea in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk Spanje, Italië en België.

Vriendelijke medewerkers

De vaste collectie van het Museum van de 20e Eeuw werd door 98 % goed beoordeeld en de tijdelijke collectie door 94 %. Over het aanbod van eten en drinken was 79 % tevreden of zeer tevreden. De kwaliteit werd door 82 % als (zeer) goed beoordeeld. Ook de “vriendelijkheid” van de medewerkers scoorde zeer hoog: 95 % was (zeer) tevreden.

Museum goed voor de stad

Als het gaat om het effect op de omgeving scoorde het Hoornse museum ook opvallend goed. Maar liefst 40 % combineerde een bezoek aan het Museum van de 20e Eeuw met een bezoek aan een horecagelegenheid en 25 % ging winkelen in Hoorn. Naar een ander museum of tentoonstelling ging 13 %. Zo’n 21 % meldt tussen de € 100 en € 250 voor hun reisgezelschap te hebben uitgegeven en 64 % gaf in de stad tot € 100 uit.

Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Tekst gaat verder onder de advertentie





Specifiek voor museum naar Hoorn

In het onderzoek gaf 50 % van de bezoekers aan specifiek voor het Museum van de 20e Eeuw naar Hoorn te zijn afgereisd en nog eens 20 % meldde “gedeeltelijk naar Hoorn gereisd was vanwege mijn museumbezoek”. De meeste bezoekers komen met de auto naar het museum: 59 % zei met de eigen auto te zijn gekomen en 19 % met de fiets. Overigens verwijst het museum steevast naar parkeerterreinen aan de rand van de stad omdat men niet bij het museum kan parkeren. Slechts 11,5 % kwam volgens dit onderzoek met openbaar vervoer.

Museum wordt aanbevolen

Maar liefst 70 % gaf aan het Museum van de 20e Eeuw zeker nog een keer te willen bezoeken en 29 % wist dat nog niet helemaal zeker. De onderzoekers vroegen verder aan de bezoekers of ze het museum zouden aanbevelen aan familie, vrienden of collega’s. Ze konden hierbij een score geven van 1 (helemaal niet aanraden) tot 10 (heel erg aanraden). Deze vraagstelling wordt vaak gebruikt om de “Net Promoter Score” (NPS) te berekenen, een manier om klantloyaliteit te meten. Met 53 % als NPS scoorde het Hoornse museum wederom zeer goed en iets hoger dan het gemiddelde Europese museum.

Reageer op dit bericht