MEDEMBLIK – O.a. in Hoorn is een mobiele flitspaal geplaatst om zo de maximumsnelheid op de weg waar het apparaat is geplaatst te kunnen handhaven. Het Openbaar Ministerie heeft vijftig van deze mobiele flitspalen aangeschaft die nog dit jaar en in 2023 gaan worden ingezet.
Het is dan de bedoeling dat deze flitspalen voor enkele maanden op 1 en dezelfde plaats blijven staan om daarna naar een volgende locatie te worden verplaatst waar het verkeer de maximale snelheid ook met grote regelmaat overtreden.
De VVD in de gemeente Medemblik vroeg het college of deze flitspalen ook binnen de gemeente Medemblik gaan worden ingezet en of ze vaker gaan worden ingezet. Volgens de gemeente Medemblik wordt in de aankomende periode ambtelijk getoetst of een locatie binnen de gemeente Medemblik kansrijk is voor het plaatsen van een flexflitser zoals de mobiele flitspalen worden genoemd.
Als algemeen uitgaanspunt van het toekennen van een flexflitser voor snelheidshandhaving is een analyse van het snelheidsprobleem nodig waarbij zowel objectieve ongevallencijfers als andere risicofactoren worden meegewogen. Volgens de gemeente Medemblik vindt hierbij afstemming plaats tussen de politie en de wegbeheerder over de analyse en aanpak van het verkeersveiligheidsprobleem.
De gemeente Medemblik kent diverse wegen waar de maximale snelheid met grote regelmaat wordt overschreden. Zo is de parallelweg langs de Markerwaardweg een weg waar een maximale snelheid van 60km/u rijdt maar waar velen eerder 100km/u rijden dan 60km/u. Maar ook op de Simon Koopmanstraat in Wervershoof, het Kleingouw in Andijk, De Zwaagdijk in Zwaagdijk en de Westerstraat in Benningbroek/Sijbekarspel zijn wegen waar men het niet zo nauw neemt met de maximale snelheid.
Maximum snelheid binnen kerngrenzen terug naar 30km/u
Binnen de politiek in Den Haag gaan stemmen op om aan de oproep van o.a. VVN, Rai en ouderenbonden om de maximale snelheid binnen dorps/stadsgrenzen terug te brengen van 50 naar 30km/u.
Met ingang van januari 2023 gaan ook de boetes voor o.a. snelheidsovertredingen fors omhoog. Ook zal vaker een educatieve maatregel gaan worden opgelegd. Een ‘educatieve maatregel‘ is een verplichte cursus. Deze cursus wordt opgelegd na een ernstige verkeersovertreding òf na het rijden onder invloed. De cursus moet de overtreder meer inzicht geven in zijn of haar gevaarlijke weggedrag.
Snelheidsboetes 2023 binnen bebouwde kom:
Per overschrijding van:
- 5 km/u: €39
- 6 km/u: €48
- 7 km/u: €56
- 8 km/u: €63
- 9 km/u: €72
- 10 km/u: €82
- 15 km/u: €154
- 20 km/u: €219
- 25 km/u: €296
- 30 km/u: €383
Snelheidsboetes 2023 buiten bebouwde kom:
Per overschrijding van:
- 5 km/u: €36
- 6 km/u: €43
- 7 km/u: €51
- 8 km/u: €58
- 9 km/u: €68
- 10 km/u: €77
- 15 km/u: €148
- 20 km/u: €209
- 25 km/u: €280
- 30 km/u: €364
Snelheidsboetes 2023 snelweg:
Per overschrijding van:
- 5 km/u: €29
- 6 km/u: €35
- 7 km/u: €42
- 8 km/u: €48
- 9 km/u: €55
- 10 km/u: €72
- 15 km/u: €136
- 20 km/u: €196
- 25 km/u: €261
- 30 km/u: €334
- 35 km/u: €402
- 39 km/u: €450
Naast het boetebedrag zijn er ook nog de administratiekosten. Deze komen bovenop je boete. Net als vorig jaar bedragen de administratiekosten in 2023 €9. De administratiekosten bij een boete zijn als volgt opgebouwd:
- €5,52 personeelskosten
- €2,53 apparaatskosten
- €0,59 gerechtskosten
- €0,36 rente en afschrijving (Bron: Allianzdirect)
Eén gedachte over “Medemblik onderzoekt mogelijkheid voor mobiele flitspalen om de maximumsnelheid te handhaven”
Reacties zijn gesloten.