Kruispunt Veenakkers/Driehuizen is hoofdpijndossier voor de gemeente Medemblik

WERVERSHOOF – Op 1 januari 2023 zijn de wegen die voorheen in het bezit van het Hoogheemraadschap waren, waaronder de polderwegen, naar de gemeente Medemblik overgegaan. Zo ook één van de gevaarlijkste kruispunten in West-Friesland, die van de Veenakkers met de Driehuizen in Wervershoof. De afgelopen tijd zijn daar bijna wekelijks wel ongevallen gebeurd, soms met ernstige gevolgen voor de betrokkenen, en vaak was het een voorrangsfout die de oorzaak was.

Lees ook: Twee gewonden naar het ziekenhuis na ongeval Veenakkers Wervershoof

Medemblik is daar in 2024 op ingesprongen en heeft geprobeerd het kruispunt een stuk veiliger te maken door een maximale snelheid in te stellen en de wegen aan te passen om zo de snelheid eruit te halen. Maar nog steeds gebeuren er ongevallen op dit kruispunt. Dit zette Dieter Venema van Hart voor Medemblik er toe aan om diverse schriftelijke vragen te stellen aan het college over dit kruispunt.

Lees ook: Hart voor Medemblik wil lange termijn oplossing voor Kruispunt Veenakkers-Driehuizen.













Dieter Venema

Éen van de vragen van Venema was of Medemblik ook andere oplossingen heeft overwogen, hierop zegt de gemeente Medemblik: “De huidige maatregel is naar voren gekomen op basis van een variantenstudie. Deze maatregel was gezien de huidige (en voor zo ver mogelijk toekomstige) omstandigheden en (on)mogelijkheden op dat moment het meest passend en tevens effectief. Een bijkomstigheid was de combinatie met reeds gepland onderhoud, waardoor deze maatregel op zeer korte termijn kon worden uitgevoerd.” Dit rapport kunt u hier downloaden.

Rotonde complex en duur

In eerder stadium, toen het Hoogheemraadschap nog eigenaar was van de wegen, is er al eens gekeken naar een rotonde, maar door de aanwezigheid van diverse ondergrondse kabels en leidingen en de benodigde aankoop van grond zal de aanleg van een rotonde complex en duur maken. Medemblik: “Er ligt bijvoorbeeld een warmtenet en het verleggen daarvan is duur. Daarom is gezocht naar alternatieve maatregelen die op korte termijn de verkeersveiligheid verbeteren. Dit is de aanleiding geweest voor de variantenstudie.”

Lees ook: Kruispunt Driehuizen/Veenakkers 50 km/u

Venema wilde ook weten of de bomen die bij het woonhuis bij het kruispunt staan niet kunnen worden weggehaald of te snoeien, hierop zegt Medemblik: “In de genoemde variantenstudie is ook gekeken naar de zichtlijnen vanaf de Veenakkers. Daarin wordt opgemerkt dat het oprijzicht voldoende is tot een afstand van 5 meter, zoals ook voorgeschreven in het Handboek Ontwerp 2013 (CROW). Ook wordt in het rapport opgemerkt dat verder dan 5 meter het oprijzicht inderdaad veel korter is door de aanwezigheid van de bomenrijen. Dankzij deze kortere zichtlijnen is daarom de snelheid op de Driehuizen plaatselijk verlaagd tot 50km/u.

Maar,” gaat Medemblik verder: “Het is overigens geen goed idee om de bomen te verwijderen om het zicht te verbeteren. Een bomenrij zoals deze is juist zinvol om het naderen van een kruisende weg te benadrukken. Zonder bomenrij verdwijnt de kruisende weg namelijk in het landschap. De bomenrij is daardoor juist zinvol.”

Om de snelheid van het verkeer beter in de hand te houden heeft Medemblik sinds kort een Flexflitser laten plaatsen op de Driehuizen, Medemblik legt hierdoor de prioriteit op handhaven van de snelheid. Maar ook zal Medemblik met de politie gaan afstemmen over de specifieke aard en ernst van de ongevallen.

Lees ook: FlexFlitser op de Driehuizen Andijk

Nieuws Redactie

Wij zoeken correspondenten in de gemeente Medemblik, interesse? mail naar redactiemedemblikpraat@gmail.com De redactie van Medemblik Praat probeert zo foutloos mogelijk berichten te plaatsen, maar de redactie is geen robot en kan dus fouten maken. Ziet u een fout, mail dan even naar redactie@medemblikpraat.nl Heeft u iets te melden, mail naar redactie@medemblikpraat.nl Voor adverteren op de website mailt u naar info@hbpmedia.nl.

https://medemblikpraat.nl

Eén gedachte over “Kruispunt Veenakkers/Driehuizen is hoofdpijndossier voor de gemeente Medemblik

  1. Vaak is een aanrijding het gevolg van een voorrangsfout, waarbij een bestuurder op de kruisende weg (Veenakkers) de fout maakt. Misschien moeten in de Veenakkers ook drempels aangelegd worden kort voor de kruising om te voorkomen dat bestuurders de kruising te hard naderen om nog te kunnen remmen als ze zien dat ze niet meer kunnen oprijden of als ze opmerken dat ze geen voorrang hebben.
    Ik weet niet waar de moeilijk te verplaatsen leidingen precies liggen t.o.v. de weg, maar als er voor een rotonde onvoldoende ruimte is, is misschien een LaRGaS kruising nog wel haalbaar? Bij dergelijke kruisingen moet overstekend verkeer vanaf de voorrangverlenende weg en linksafslaand verkeer vanaf de voorrangsweg veel meer afremmen omdat en een flinke bocht ligt.

Reageer op dit bericht