MEDEMBLIK – Voor de Medemblikse redactrice van ‘De Medemblikker en De Koggenlander’ Joyce Haakman moet de uitkomst van het onderzoek van de Commissariaat voor de Media een flinke opsteker zijn nu blijkt dat de huis-aan-huisbladen het meeste bereik hebben gevolgd door de publieke omroepen en daarna pas de regionale dagbladen. Het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ is gepresenteerd door het Commissariaat voor de Media en huis-aan-huisbladen.
Overall worden de huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron. Daarnaast bereiken de huis-aan-huisbladen ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+. Het betreft een consumentenonderzoek en dat is uniek. Bij de uitreiking waren tevens journalistieke organisaties SVDJ (stimuleringsfonds voor de journalistiek) en NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers) aanwezig.
Staatssecretaris Uslu
Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.” Nederlanders zijn geïnteresseerd in lokaal nieuws. 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in de gemeente speelt. Nog eens 43 procent is enigszins geïnteresseerd. Als deelnemers één informatiebron moeten kiezen die ze als de meest belangrijke bron van lokaal nieuws beschouwen, dan kiest 25 procent voor het huis-aan-huisblad.
Het gaat op dit moment goed met de lokale informatievoorziening, ten minste als we de burger zelf aan het woord laten. Nederlanders zijn geïnteresseerd in wat in hun gemeente gebeurt, maken gebruik van het diverse aanbod aan informatie en zijn daarmee ook tevreden. Het huis-aan-huisblad is het medium dat op papier door de brievenbus valt en wekelijks meer mensen met lokale informatie verzorgt dan elk ander medium. Het huis-aan-huisblad bereikt op papier zelfs de minder geïnteresseerde burger.
NNP
Niels Ackermans, Directeur Rodi Media en bestuurslid NNP: “Als groot voorvechter van lokale communicatie zijn we blij met deze cijfers die onze visie bevestigen en zelfs versterken. Er is veel vraag naar lokale communicatie en met onze huis-aan-huisbladen en websites proberen we die zo goed mogelijk in te vullen. Ondanks de stijgende papierprijzen, die wel speciale aandacht vanuit de politiek vraagt, blijven wij ons inzetten om verbindingen te creëren via crossmediale communicatie en daarmee de lokale samenleving laten bloeien.”