Herinrichting Simon Koopmanstraat Wervershoof

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik,

Verwijderen voetgangersoversteekplaats Simon Koopmanstraat – Vok Koomenweg- Europasingel te Wervershoof.

Gelet op:

• artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;





















• dat deze bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten door de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de Medewerker Verkeer en Vervoer;

• het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

• het feit dat de Simon Koopmanstraat, inclusief kruisingen, in beheer is bij de gemeente Medemblik;

• het positieve advies van de gemachtigde van de Korpschef van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord;

Overwegende dat:

• dat de Simon Koopmanstraat wordt voorzien van nieuwe riolering en dat zich daarmee de kans voordoet om de weginrichting aan te passen naar de nieuwste inzichten;

• dat de Simon Koopmanstraat in het vigerende Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan als “gebiedsontsluitingsweg – min (50km/h)” gecategoriseerd is;

• dat het wenselijk is de doorgaande verbinding tussen de Zeedijk en Simon Koopmanstraat, richting De Hoek (en vice versa) te ontmoedigen;

• dat de huidige (micro)rotonde op de kruising Simon Koopmanstraat – Vok Koomenweg niet voldoet aan de richtlijnen en dat een goed uitgevoerde enkelstrooksrotonde ruimtelijk niet inpasbaar is;

• dat de rotonde daarom wordt omgevormd tot voorrangskruising, waarbij bestuurders op de Simon Koopmanstraat voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Vok Koomenweg;

• dat het gezien de nieuwe kruispuntvorm, nieuwe voorrangssituatie en de richtlijnen voor voetgangersoversteekplaatsen niet gewenst is de twee voetgangersoversteekplaatsen over de Vok Koomenweg te handhaven. Deze zullen dus ook worden verwijderd.

• dat het gezien de nieuwe kruispuntvorm en voorrangsituatie wel wenselijk is om conform richtlijnen de twee bestaande voetgangersoversteekplaatsen over Simon Koopmanstaat te handhaven;

• dat de gereden snelheid op de Vok Koomenweg relatief hoog ligt;

• dat het voor de verkeersveiligheid op de kruising Simon Koopmanstraat – Vok Koomenweg wenselijk is de snelheid voor doorgaand verkeer op de Vok Koomenweg af te remmen;

• dat dit kan worden bereikt door het realiseren van een wegversmalling aan de zijden van de kruising op de Vok Koomenweg, waarbij een voorrangsregeling wordt getroffen waarmee verkeer richting de kruising voorrang moet verlenen aan verkeer komende van de kruising;

• dat deze maatregelen bijdragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Besluit:

• tot het omvormen van de huidige (micro) rotonde op de kruising Simon Koopmanstraat- Vok Koomenweg tot een voorrangskruispunt, waarbij de bestuurders op de Simon Koopmanstraat voorrang moeten verlenen aan bestuurder op de Vok Koomenweg; dit kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van de bijbehorende bebording B6 en markering ( haaientanden) uit Bijlage 1 van het RVV 1990;

• tot het opheffen van twee, en het behouden van twee, voetgangersoversteekplaatsen rondom de kruising Simon Koopmanstraat – Vok Koomenweg; dit kenbaar te maken door het verwijderen van de bestaande bebording (L2) en markering (op de betreffende locaties) en het behouden van de bestaande bebording (L2) en markering (op de betreffende locaties) uit Bijlage I van het RVV 1990;

• tot het instellen van een voorrangsregeling bij de wegversmallingen welke aan weerszijden van de kruising Simon Koopmanstraat – Vok Koomenweg op de Vok Koomenweg worden geplaatst, waarbij verkeer richting de kruising voorrang moet verlenen aan verkeer dat van de kruising komt; dit kenbaar te maken middels het plaatsen van de borden F5 en F6 uit Bijlage I van het RVV 1990;

Vragen

Als u nog vragen heeft over dit besluit dan kunt u contact opnemen met Martijn Schermer via 0229 856000 of via verkeer@medemblik.nl .

De volledige tekst van genoemde verordening en de daarbij behorende toelichting kunt u terugvinden op de website .

Bent u het niet eens met dit besluit?

Binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden kan een belanghebbende een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift stuurt u aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik, Postbus 45, 1687 ZG Wognum.

Eisen waaraan een bezwaarschrift moet voldoen

In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:

– uw naam en adres;

– een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

– de reden(en) waarom u bezwaar maakt

– datum en ondertekening.

Per e-mail of internet

Nadrukkelijk melden wij dat een e-mail bericht niet als bezwaarschrift in behandeling wordt genomen. Een bezwaarschrift als bijlage bij het e-mail bericht dat aan alle eisen voldoet, wordt wel in behandeling genomen.

Ook is het mogelijk bezwaar te maken via een formulier dat op de website van de gemeente is geplaatst (www.medemblik.nl). Voor de ondertekening moet u een digitale handtekening (Digid) hebben.

Voorlopige voorziening

Als het besluit is verzonden, is het van kracht.

Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Als het verzoek wordt toegewezen, wordt de uitvoering van het besluit opgeschort. Toewijzing vindt plaats als onverwijlde spoed, gelet op uw belangen, dat vereist. U dient het verzoek om een voorlopige voorziening in bij de Afdeling Publiekrecht, Sectie Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Holland in Haarlem, (Postbus 1621, 2003 BR). Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.