WOGNUM – Dat blijkt uit een reactie van de gemeente Medemblik op vragen van de VVD over de voortgang van Wognum Noord, de nieuwe woonwijk in Wognum. Er is door een extern bureau onderzoek gedaan naar de verkeerskundige impact en ontsluiting voor Wognum Noord en daaruit kwam naar voren dat het extra verkeer dat gebruik moet maken van de rotonde al snel tot filevorming zal gaan leiden.
Er zal dus naast de bouw van de nieuwe woonwijk ook moeten worden gewerkt aan een robuuste toekomstbestendige ontsluitingsstructuur waarbij ook de ontwikkelingen in de gemeente Opmeer wat het bedrijventerrein De Veeken betreft wordt meegenomen.
Voor wat betreft Wognum Noord daar komen ontsluitingen op de NIeuweweg en de Kerkstraat/Westeinderweg waarbij de aansluiting op de Nieuweweg voor de gemeente en provincie een complexe opgave wordt en nader bestudeerd wordt, maar ook dat is waarschijnlijk niet toereikend genoeg voor de mobiliteitsopgave van Wognum.
Zo is het verzoek van de Westfriese bedrijvengroep over de ontsluiting van Overspoor en de Hoorseweg niet opgenomen in het onderzoek en deze dienen wel bij de afweging van de ontsluitingsstructuur onderzocht te worden. Op dit moment loopt er een intern onderzoek en het resultaat zal worden meegenomen in het verkeersonderzoek Wognum Noord
Wat betreft de planning voor de bouw van Wognum Noord is er nog geen tijdspanne bekend, eerst moet samen met de provincie worden gekeken hoe de rotonde bij Wognum kan worden aangepast en wat een haalbare planning is voor deze rotonde. De gemeente hoopt in mei of juni van dit jaar meer duidelijkheid te hebben.
Kunnen we naar jaren praten niet gewoon een keer iets gaan doen? Had tijdens de reconstructie van de ac de graafweg gewoon een extra kruising meegenomen net als bij Opmeer
Zelfde probleem straks ook op de N239/Markerwaardweg als Molenblik 1 gerealiseerd is en Molenblik 2 in ontwikkeling gaat. De Markerwaardweg kan nooit de extra verkeersstroom verwerken, zeker de rotonde niet die komt op de plek van het huidige kruispunt N239. En dan heb je ook nog de N239 zelf..