MEDEMBLIK – De moties en amendementen vlogen afgelopen donderdagavond tijdens de raadsvergadering over tafel, harde woorden vielen er, Siem Zeilemaker (MORGEN!) moest door de burgemeester tot de orde worden geroepen omdat hij het amendement van Hart voor Medemblik populistisch noemde, Roel Braaksma (GemeenteBelangen) wees op een amendement uit 2019 die al klip en klaar betaald parkeren op de Nieuwstraat in Medemblik uitsluit.
Maar toch, tegen velen hun zin in, kwam Hart voor Medemblik met een amendement waarin zij opriepen om betaald parkeren in de Nieuwstraat niet toe te staan. Wethouder Harry Nederpelt werd naar de microfoon geroepen om te reageren op het amendement en hij was klip en klaar, ‘er gaat niet betaald geparkeerd worden in de Nieuwstraat, wij blijven de blauwe zone handhaven, dat werkt prima.’
Lees ook: Column Henk Prins: ‘Betaald parkeren Nieuwstraat Medemblik duimzuigerij’
Ondanks de vele tegenstanders trok Hart voor Medemblik haar amendement niet in, deze werd dan bij bij het stemmen van tafel geveegd.
Ook de optie van een parkeergarage in de Pekelharinghaven werd niet met gejuich ontvangen, Braaksma wees op het gemis van inkomsten voor de Stadshavens Medemblik als zij een deel van de Pekelharinghaven zouden moeten gaan inleveren.
Een gezamenlijk amendement van de VVD en MORGEN! over de Nieuwstraat werd weer wel aangenomen (zie video)
Molenblik 2 nog lang niet zeker
Een ander onderwerp dat op tafel kwam ging over Molenblik 2, het plan om na de realisatie van Molenblik 1 nog eens 200 tot 300 woningen te gaan bouwen op Molenblik 2, enkel loopt de projectontwikkelaar en de gemeente Medemblik tegen en groot probleem op, en dat is de afhandeling van het verkeer van en naar Molenblik 2. Wethouder Jeroen Broeders liet op vragen van de raad weten dat er inderdaad een kink in de kabel kan komen mochten de projectontwikkelaar en de gemeente aan de ene kant en de provincie aan de andere kant er niet uit kunnen komen.
De provincie heeft al eerder laten weten dat er geen extra rotonde gaat komen op de Markerwaardweg en ook de Parallelweg mag niet als uitvalsweg worden gebruikt. De wethouder gaat aankomend jaar ook samen met de projectontwikkelaar naar Haarlem om te kijken wat er allemaal mogelijk is om toch Molenblik 2 te kunnen realiseren. De grond is reeds door de projectontwikkelaar gekocht van de gemeente Medemblik.
Hieronder de volledige video van de raadsvergadering.
Als betaald parkeren echt niet de bedoeling is, waarom dan niet letterlijk uitsluiten in dat stadsplan, zeker als dat al eerder is uitgesproken? In het stadsplan wordt het toch wat open gelaten, in een ambtelijke reactie op het amendement werd het ook niet uitgesloten. Vandaar dat de VVD het voorstel om dit uit te sluiten van harte heeft gesteund, net als HvM en ChristenUnie: wij zijn als VVD altijd tegen betaald parkeren in Medemblik-stad geweest en blijven ook tegen. Als het stadsplan van lieverlee wordt uitgewerkt, houden wij de wethouder aan zijn uitspraak. Gelukkig heeft de raad het laatste woord over alles.
De parkeergarage in (een deel van) de Pekelharinghaven was een VVD-motie overigens, van ons raadslid Sjors Heestermans. Was ooit al eens bekeken, maar het is goed hier nog eens terdege naar te kijken in het hier en nu. Helaas steunde alleen de VVD deze gedachte. Datzelfde gold voor het VVD-voorstel om alvast te beginnen met de voorbereidingen voor een tweede wijk Molenblik. Het college kiest qua bouwen echter voor de makkelijke locaties werd ons verteld. Je kunt echter nu al stappen zetten om straks tijd te besparen, bij elk bouwplan duurt het immers jaren voor het er staat. Ook dit voorstel van de VVD kreeg geen steun van andere partijen, men wilde/durfde de kans niet te pakken. Na de verkiezingen van 2026 zijn er nieuwe kansen. Wel jammer van de verloren tijd.
Weet je gerust Jan.
Omdat als er wel een parkeergarage zou komen deze wel betaald zou worden… Dat is ook meermaals gezegd.
dat je dat even “vergeet” vind ik vreemd.. Spelletjes..
Over Molenblik2 was men ook duidelijk Wil je capaciteit daarvoor gebruiken komen andere in de knel omdat je dan resources weghaalt van andere projecten die daardoor ook duurder gaan uitvallen.
Dit weet je gerust. Waarom dit nu optekenen?
En als men zo zeker weet dat er geen parkeergarage-oplossing komt (niet Pekelharinghaven want dat wilde de meerderheid niet bekijken en ook niet elders want dat wordt erg duur) dan kun je het toch gewoon uitsluiten? Dan hoeft die achterdeur niet open te blijven. Dit openlaten in het beleidsstuk is al een heel oud trucje van de politiek: het staat er niet in, dus als we het toch gaan voorstellen is dat niet in strijd met, maar “in aanvulling op”, nieuw idee… Weet je toch ook?
Molenblik 2: gaat om capaciteit op het gemeentehuis die je maar voor 1 ding tegelijk kunt gebruiken, zegt het college. Maar de bedoelde voorbereidende werkzaamheden voor Molenblik 2 zouden uitbesteed kunnen worden zodat de eigen inzet niet groot meer is. Nu deze stappen laten zetten is ook goedkoper dan over een aantal jaren. Meeste inzet zal nodig zijn voor de ontsluiting, dat is wel aan de gemeente. Als er een oplossing moet komen voor de enorme bouwopgave komt er echter van bovenaf wel wat los, ook bij de provincie. Westfriesland zal niet het grootste maar echt wel een behoorlijk aandeel hebben in de bouwopgave.
Zoals je weet zijn er evenveel parkeerplaatsen als woningen. Met een gemiddelde van 1,2 tot1.5 auto’s per woning, plus toeristen en winkelend publiek zal je op een gegeven moment wel iets moeten. Of dat een parkeer garage is of een andere optie. (is volgens mij ook gezegd) dus als de VVD visie wil hebben moeten ze opties open houden en niet afsluiten.
Molenblik 2 is ook de ontsluiting. Ik mag hopen dat u ook de provincie volgt of zelfs de andere dorpen binnen de gemeente die al jaren schreeuwen om meer woningbouw..
Nu zegt de wethouder dat hij eerst de “makkelijke” wil doen. Wat gek hé?
Volgens mij moeten er woningen komen. Dus wat pak je dan eerst aan om meer woningen te krijgen? Laag hangend fruit of met veel moeite met ladders en hulp?? De beschikbare capaciteit zet je daarop in en ik gok zelfs dat daar al capaciteit van buiten moet komen. (weet ik niet zeker).
De keuze is snel meer woningen maar niet direct op de locaties die VVD Medemblik(stad) wil of minder woningen. De keuze is reuze.
Tevens heeft de wethouder aangegeven dat de gronden in eigendom zijn van een project ontwikkelaar en hij in gesprek gaat samen met provincie of er iets te doen is aan de verkeersafwikkeling.
Als dat lukt zijn er meer mogelijkheden zo niet is het zoals hij zegt trekken aan een dood paard. Ik geef hem daarin eigenlijk wel gelijk.
Als er meer mogelijk is in andere dorpen dan is dat goed voor die dorpen. zoals GB heeft aangegeven andere dorpen moeten geen museumdorp worden.
En nu blijkt ook dat de provincie zelfs mee wil helpen. Zelfs tot bouwen in BPL gebied
Eens Visie laten zien een prachtige gedachte voor 2025 in de VVD.