MEDEMBLIK – Slalommend door de Nieuwstraat in Medemblik, slalommend om de vrachtwagens die ook vaak nog tegen de richting in op de Nieuwstraat in Medemblik geparkeerd staan om hun goederen uit te laden. Met grote borden staat aan het begin van de Hoogesteeg aangegeven dat het voor vrachtwagens verboden is om vanaf de Hoogesteeg de Nieuwstraat op te rijden. Maar een paar leveranciers hebben daar maling aan en rijden toch tegen het verkeer in de Nieuwstraat op om zo samen met de vrachtwagens die wel vanaf de Oude Haven komen voor veel overlast te zorgen.
Natuurlijk moeten de winkels en de horeca bevoorraad worden, maar op deze manier neemt de agressie bij de overige verkeersdeelnemers alleen maar toe, (brom)fietsers pakken het voetpad, personenauto’s die soms levensgevaarlijke capriolen uithalen om voorbij de vrachtwagens te rijden, vaak niet het tegemoetkomend verkeer voorranggevend. Om maar niet te spreken over geparkeerde auto’s die onmogelijk weg kunnen rijden omdat een vrachtwagen achter hun staat te lossen.
Het is al vaker aangehaald en ook de politiek heeft hier al vaker vragen over gesteld, zoals over het zebrapad dat het liefst verplaatst moet worden omdat deze nu vaak wordt geblokkeerd door vrachtwagens die laden en lossen, wat automatisch weer gevaarlijke situaties oplevert voor voetgangers die elders oversteken.
Volgens velen is een oplossing om zoveel mogelijk de winkels voor 09.00 uur te bevoorraden, maar dat stuit weer op problemen voor als er na 09.00 uur nog bevoorraad moet worden. Een andere oplossing zou zijn een gezamenlijke bevoorrading zoals al in enkele steden en dorpen gebeurd in Nederland. Daar is een centraal los- en laadpunt gerealiseerd waar goederen worden gelost en retourgoederen weer worden geladen. Met een kleinere vrachtauto, vaak ook nog een elektrische, worden dan de goederen naar de winkels/horeca gebracht en zorgt er zo voor dat de overlast van vrachtwagens sterk wordt verminderd.
Parkeerschijfmisbruik en foutparkeerders gehandicaptenplaats
Maar niet alleen vrachtwagens zorgen voor overlast, ook wordt tot op de dag van vandaag de parkeerschijf nog steeds misbruikt door werknemers van middenstanders in de Nieuwstraat. In 2020 trok D66 hierover al eens aan de bel. Voormalig raadslid Geert Mos vroeg zich toen al af of op de Nieuwstraat in Medemblik nog wel gehandhaafd wordt. Zo zijn ook vaak de gehandicaptenparkeerplaatsen bezet door auto’s die geen gehandicaptenkaart hebben, of iig niet zichtbaar.
Maar ook snel even parkeren op de stoep bij de HEMA is vrij normaal geworden tegenwoordig. Meer parkeerplaatsen zoals achter de dijk is geen oplossing omdat de klanten van de middenstand het liefst de auto voor de deur van de winkel parkeren. Een andere oplossing voor de Nieuwstraat is deze straat autoluw maken, maar dat stuit op bezwaren van de middenstanders, De Nieuwstaat is in West-Friesland een unieke winkelstraat waar men nog gewoon bij de winkels kunnen parkeren was een eerdere reactie van de middenstanders.
Parkeren achter de dijk is wel een deel van de oplossing omdat je daarmee in ieder geval een deel van de geparkeerde auto’s weg trekt. Ook klopt het dat D’66 al 3 jaar geleden opnieuw aandacht voor dit probleem heeft gevraagd. Al sinds de start van de Stadsraad 14 jaar geleden is dit aandachtspunt nummer 1. Helaas is door gebrek aan aandacht (geld) voor de kern Medemblik vanuit de politiek en een conservatieve insteek van een deel van de ondernemers (‘wij hebben hier altijd gratis voor de deur geparkeerd, dus er hoeft niets te veranderen’), maar er zijn al zaken verandert. Zo loste de vrachtwagens van Deen vroeger in de Tuinstraat en waren er boottoeristen (er stonden regelmatig boottrailers in de Nieuwstraat) in plaats van de dagjesmensen en museumbezoekers die er tegenwoordig zijn. Het is sowieso hoog tijd dat eindelijk het buitendijks parkeren wordt gerealiseerd. Geen evenementen terrein; gewoon parkeren….
Toen het oude DSB kantoor beschikbaar kwam als gemeentehuis heeft de Stadsraad een grote enquête in de kern Medemblik uitgezet. Die werd 2.500 keer ingevuld en de uitslag was dat een kleine meerderheid vond dat 12,5 miljoen voor het DSB kantoor in plaats van 35 miljoen voor nieuwbouw in Medemblik op het Stadtmanterrein wel een dusdanig voordeel was dat ze akkoord gingen met verhuizing naar Wognum. DE toenmalige wethouder beloofde compensatie voor de kern Medemblik. Sindsdien ligt het Stadmanterrein braak en staat het oude stadhuis nog steeds leeg, zijn alle ambtenaren weg en heeft juist Wognum een nieuwe multifunctionele accommodatie en topsprothal…. Nu willen ze ook nog bijna de helft van het totaal aantal huizen voor de gemeente Medemblik in hun kern bouwen. Helaas heeft de fusie niet de beloofde samenhang gebracht. Er zou eens goed gekeken moeten worden naar een eerlijke verdeling van de voorzieningen
Nee niet autovrij of autoluw, tegen dat idee heeft de VVD zich ook altijd verzet en met succes. Maar een chaos js het inderdaad af en toe, parkeren achter de dijk is goede oplossing en wat de lossende vrachtwagens vanaf de verkeerde kant de Nieuwstraat in betreft: je ziet aan de mooie opschriften op de auto’s meteen welke firma het is en de kentekenplaat is ook leesbaar. Dus gemeente: 1 ochtend een medewerker daar stationeren, firmanaam en kenteken noteren en briefje naar het bedrijf: uw medewerker flikt dit, volgende week weer dan stevige bekeuring, we staan te wachten, dat merkt u. Let maar eens op de reacties!
Al diverse keren gedaan, via de fixi-app. en nog steeds rijden de chauffeurs van De Eenhoorn tegen de richting in de Nieuwstraat op. Iets van zeggen levert de middelvinger op.
Mijn oproep is niet aan u maar aan de gemeente. BOA’s mogen op rijdend verkeer niet handhaven en dit gaat om verkeerd rijden! De gemeente kan wel, door een gewone medewerker die geen BOA hoeft te zijn, deze aantekeningen laten maken en vervolgens het bedrijf waar de vrachtwagen van is aanspreken, de meeste weten niet dat hun chauffeur dit doet.