WEST-FRIESLAND – Veel kledingwinkels hebben het water tot aan de lippen staan en zien het faillissementsspook opdoemen. De coronacrisis lijkt het laatste zetje te gaan geven aan veel retailers in de modebranche, en dan vooral die winkels die voor de start van de coronacrisis al veel last hadden van de online aankopen van de consument.
Na de coronadip krijgt de modebranche opnieuw een klap door de oorlog in Oekraïne. Het Europese consumentenvertrouwen is hierdoor fors teruggevallen. Mode is hier bij uitstek gevoelig voor. Volgens de kredietverzekeraar Allianz Trade kunnen de mode-uitgaven in de EU hierdoor in 2022 4,85 miljard euro lager uitvallen.
Wind tegen
Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade, stelt dat de modesector de wind op verschillende fronten tegen heeft. “De afgelopen twintig jaar gaven consumenten sowieso al een steeds kleiner deel van hun besteedbaar inkomen uit aan mode. Dan krijg je eerst corona, nu Oekraïne en ook dringt de inflatie steeds dieper in de economie door. Het CBS meldt een recordhoogte van bijna 12%. Nieuwe kleren kopen is het eerste wat de consument doorschuift. Je ziet het resultaat: de omzet van modewinkels is ver onder het niveau van 2019 weggezakt. Hier komt nog eens bovenop dat de brutomarges stevig onder druk staan. De prijzen van katoen, synthetische vezels en transport zitten op een hoog niveau en dat blijft nog wel even zo. Dat knaagt aan de winstgevendheid.”
Vrijetijdskleding
Volgens Geeroms heeft de Covid-19-crisis en de bijbehorende restricties de consument richting online geduwd. “Vooral de gespecialiseerde modewinkels krijgen rake klappen. Ook zijn consumptiepatronen aan het veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van tweedehands kleding. Of neem vrijetijds- en sportkleding; dat segment groeit. Wellicht door het vele thuiswerken. Dit gaat ten koste van ‘formele’ kleding die speciaalzaken verkopen.” Opvallend is dat de verkoop in het hoogste luxe segment juist wel boven het niveau van 2019 zit.
Modewinkels kunnen het steeds minder bolwerken. Geeroms noemt als voorbeeld de afname van het aantal schoenenwinkels. “Je merkt het aan de groeiende verkoop van sportschoenen en sneakers, ten koste van de traditionele leren schoenen.” Hij verwijst naar INretail, de brancheclub van onder meer schoenenwinkels, die bevestigt dat het aantal schoenenzaken in Nederland snel is teruggelopen tot onder de duizend winkels.
Waarschuwing
Allianz Trade geeft voor 2022 en 2023 een rood signaal af voor de modebranche. “De branche zit echt in moeilijk vaarwater met allerlei structurele veranderingen. De kans op faillissementen is aanzienlijk. Dat kunnen ook grote faillissementen zijn. Denk aan ketens. Sinds 2016 zijn er in Europa 78 faillissementen geweest waarbij moderetailers omvielen met een jaaromzet hoger dan 10 miljoen euro. Alles bij elkaar is daarmee zo’n 14 miljard euro aan omzet verloren gegaan.”
Naast retailers maken ook leveranciers van kleding moeilijke tijden door. Steeds vaker worden ze geconfronteerd met fabriekssluitingen, materiaaltekorten en hoge containerprijzen. Problemen in de toeleveringsketen waarover leveranciersorganisatie Modint zegt: ‘Zie het als een kettingbotsing, waar alle wagens achterop elkaar klappen.’