WEST-FRIESLAND – Sommigen zullen het al wel gemerkt hebben dat sommige producten waarin zonnebloemolie is verwerkt niet meer in de schappen liggen en zijn vervangen voor producten waar vervangende plantaardige oliën zijn verwerkt. Vanaf begin deze maand liggen de eerste van deze vervangende producten in de schappen van de supermarkten.
Het gebruik van andere plantaardige oliën als ingrediënt van een bepaald product, kan tot gevolg hebben dat het etiket of de ingrediëntendeclaratie niet meer overeen komt met de samenstelling van het product. De NVWA heeft aangegeven begrip te hebben voor de uitzonderlijke situatie en staat toe dat de informatie op de verpakking tijdelijk niet overeen kan komen met de samenstelling van het product. In andere Europese landen zijn er soortgelijke regelingen. De klant in de supermarkt zal door communicatie op de winkelvloer en via websites van supermarkten en fabrikanten worden geïnformeerd over de uitzonderlijke situatie. De klant in de supermarkt zal door communicatie op de winkelvloer en via websites van supermarkten en fabrikanten worden geïnformeerd over de uitzonderlijke situatie.
Communicatie in de winkels
Supermarkten zullen de klanten informeren over de situatie waarin er een tekort is aan zonnebloemolie en dat dit gevolgen heeft voor sommige producten. Bijvoorbeeld via informatie in de winkels en op de websites van de merken. Indien er vragen zijn over specifieke voedingswaarden en ingrediëntenlijsten, dan kunnen consumenten contact opnemen met de consumentenservice die op het product staat vermeld.
Uiteraard streven alle partijen ernaar dat de producten zo snel mogelijk weer op de oorspronkelijke wijze geproduceerd kunnen worden. De aanvoer van zonnebloemolie is echter afhankelijk van veel factoren. Op dit moment is het niet te voorspellen wanneer de situatie weer normaliseert, daarom kunnen daarover nog geen uitspraken worden gedaan.