WOGNUM – Simon Loos heeft onlangs een Volvo FH Electric, met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 50 ton, getest als Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV). De logistiek dienstverlener toont hiermee aan dat LZV-inzet met een elektrische vrachtwagen mogelijk is.
Twee dagen testte Simon Loos de Volvo FH Electric om vast te stellen wat de mogelijkheden zijn om daarmee als LZV te pendelen tussen Pepsico in Broek op Langedijk en Kuehne+Nagel in Utrecht. Het bedrijf zet hierin een volgende stap om voorbereid te zijn op nieuwe uitdagingen in de toekomst, schrijft Volvo Trucks Nederland in haar persbericht.
Goedgekeurd als LZV en met 50 ton totaalgewicht
De Volvo FH Electric 4×2 trekker is de eerste elektrische Volvo-truck die LZV is goedgekeurd, met een maximum gecombineerd gewicht (GCW) van 50 ton. De zes accupakketten van elk 90 kWh geven een totale accucapaciteit van 540 kWh. Dit is in de praktijk voldoende om onder niet-winterse omstandigheden het LZV-pendeltraject uit te voeren.
Tekst gaat verder onder foto
Twee dagen rijden en vergelijken
“Bij de tweedaagse inzet hebben we de elektrische truck gereden in combinatie met een drie-assige LZV b-double oplegger met drie-assige stuuroplegger daarachter”, zegt Wim Roks, Wagenparkbeheerder bij Simon Loos. “Op de eerste dag hebben we in de ochtend een relatief lichte vracht geladen in Broek op Langedijk met de complete LZV en gelost in Utrecht, om vervolgens weer leeg terug te keren. In de middag maakten we dezelfde rit, maar dan met alleen de volgoplegger met hetzelfde type lading. Op dag twee hebben we hetzelfde gedaan, om de betrouwbaarheid van de data te borgen en eventuele weersinvloeden te meten”, vertelt Roks. Martijn Kuipers, bekend van het gelijknamige YouTube- en Instagram-kanaal en ervaren LZV-chauffeur bij Simon Loos, reed de ritten op beide dagen.
Laadinfrastructuur is het belangrijkste leerpunt
“Alles is volgens plan verlopen”, zegt Roks. “De FH Electric doet wat hij moet doen, is stil, betrouwbaar en heeft veel trekvermogen. Het belangrijkste leerpunt is dat de openbare laadinfra nog een weg te gaan heeft. We hebben ervaren dat openbare laadpalen geregeld in storing staan en dat ze een lagere laadsnelheid kunnen leveren dan verwacht. Ook moet de trekker in sommige gevallen worden afgekoppeld om de laadpaal te bereiken”.