MEDEMBLIK – ‘WAUW, wat een prachtig compliment dat we genomineerd zijn voor de business award Noord-Holland-Noord 2024,’ zegt een verheugde Lars Rustenburg van het Oorlogsmuseum in Medemblik. ‘Al jaren zijn wij ons museum op allerlei facetten aan het opbouwen, delen we onze verhalen, de Nederlandse geschiedenis en passie voor ons vak. Het is prachtig en waardevol om te zien dat we door het ‘culturele ondernemen’ zo snel mogen groeien!‘
Het Oorlogsmuseum heeft volgens Rustenburg een unieke presentaties en activiteiten ontwikkeld voor alle verschillende doelgroepen. Zo kun je een van de Experience Tours volgens Escaperoom-concept beleven, luisteren naar verhalen in het museum of over de W.O.II monumenten tijdens een rondrit in de W.O.II-oldtimers. Ook de catering is geheel in stijl opgezet met Oorlogstaart volgens W.O.II familierecept, Blauwe Hap bereid op originele W.O.II Veldkeukens en patatje oorlog in een echte legerhelm. Naast de vele schoolklassen die het Oorlogsmuseum ontvangt, heeft het museum binnen het cultureel ondernemerschap ook nagedacht over groepsarrangementen voor bedrijven, families en vriendengroepen en ook maandelijks een interessante lezing over lokale W.O.II-gebeurtenissen opdat we niet vergeten!
Rustenburg vertelt over het museum: “Binnen het cultureel ondernemerschap besteden we samen met onze partners ook veel tijd en middelen om de bedrijfsvoering van de stichting efficiënter te laten verlopen en maatregelen te treffen bijvoorbeeld tegen cybercrime, we willen immers niet dat de interviews van ooggetuigen verloren gaan! Ook op het gebied van duurzaamheid timmeren we met onze partners hard aan de weg, zo zijn onze museumpanden al ruim een jaar geheel gasloos en wekken we grotendeels de benodigde energie zelf op. Met onze samenwerkingspartners binnen het sociaal-maatschappelijke werkveld werken we samen om jaarlijks zo’n 70 stagiaires, deelnemers en cliënten te begeleiden en dagbesteding te bieden.“
Door familie, vrijwilligers, stagiaires, vrienden, samenwerkingspartners en onze sponsors hebben we succesvol kunnen ondernemen op alle bovenstaande punten waarbij het museum in de periode van 2019 t/m 2023 – ondanks de coronacrisis – ruim 1.000% is gegroeid op alle facetten: van 2.500 naar bijna 28.000 bezoekers, van 14 naar 200 schoolklassen, van 8 naar 90 vrijwilligers en 6 FTE, van 225m2 naar 3.000m2 museum waarbij er uitbreidingsplannen zijn om door te groeien naar totaal 6.000m2 waarbij het museum ook gelijk de ‘Entree van Medemblik’ zal worden voor al het verkeer wat vanaf de snelweg A7 naar Medemblik rijdt.
Na veel en hard werken is Oorlogsmuseum Medemblik een prachtige en waardevolle parel aan het worden voor de brede omgeving en dat dit beloond wordt met een nominatie voor de Business Award is een fantastisch compliment voor een ieder die bij ons museum betrokken is!
“Op 30 september worden de finalisten bekend gemaakt door de jury, wij hopen dat jullie mee duimen voor ons en verwelkomen je uiteraard graag in Oorlogsmuseum Medemblik,” besluit Rustenburg