WEST-FRIESLAND – Na een enorme eindsprint is in 2021 voor bijna 750.000 land- en bosbouwtrekkers, rijdende werktuigen en getrokken materieel een registratie aangevraagd. Dat zijn er 200.000 meer dan verwacht. Met 90% is het aantal (land)bouwvoertuigen in Noord-Holland lager dan verwacht.
De provincie Noord-Holland heeft nu ruim 45.000 geregistreerde land- en bosbouwtrekkers, rijdende werktuigen (motorrijtuigen met beperkte snelheid of MMBS’en) en getrokken materieel. Sinds begin november hebben voertuigeigenaren in Noord-Holland nog een flinke eindsprint gemaakt. Toen stond de teller nog op 26.000 registraties. In een kleine twee maanden tijd zijn er in Noord-Holland dus nog eens 19.000 registraties aangevraagd. Noord-Holland zit precies in de middenmoot qua aantallen voertuigen. Gelderland is de uitschieter met 116.000 voertuigen, daarna volgen Noord-Brabant (94.000) en Overijssel (56.000). De zes provincies daarna hebben allemaal meer dan 40.000 voertuigen.
Totale aantallen
In december is een kwart van het totaal aantal aanvragen gedaan, in die maand zijn 194.000 registraties aangevraagd. In de laatste drie maanden van 2021 is meer dan de helft van alle aanvragen binnengekomen. De categorie trekkers is in totaal uitgekomen op bijna 350.000 stuks, veel meer dan de verwachte 270.000 exemplaren. Van getrokken materieel werden er 150.000 verwacht, veel minder dan de uiteindelijk aangevraagde 275.000 registraties. De rijdende werktuigen zijn op 125.000 aanvragen uitgekomen, dicht bij de verwachte 130.000 stuks. Conversiemanager Rob van Dokkumburg: “Blijkbaar stonden er in de schuren en loodsen nog vele voertuigen waarmee de eigenaren mogelijk toch nog op de weg komen. De eigenaren hebben het zekere voor het onzekere genomen en een kenteken aangevraagd. Ook hebben we veel aanvragen binnen gekregen voor zelfgebouwde landbouwaanhangwagens.”
Nog in behandeling
Van de bijna 750.000 aanvragen is er voor ruim 623.000 voertuigen inmiddels een kentekenbewijs afgegeven. Vanwege de enorme eindsprint moeten ruim 95.000 aanvragen de komende maanden nog behandeld worden. Van Dokkumburg: “Veel aanvragen zullen in januari en februari al leiden tot een kentekenbewijs. Is een aanvraag ingewikkelder, dan neemt die meer tijd in beslag. Dat is het geval als bepaalde gegevens niet aangeleverd of niet duidelijk zijn. Op onze website staat informatie over de status van de behandeling van de aanvragen. Als je een online registratie hebt aangevraagd maar nog geen kentekenbewijs hebt ontvangen, kun je daar lezen hoe ver we zijn en of het zin heeft om contact op te nemen.” Voertuigeigenaren die nog geen kentekenbewijs hebben ontvangen, hoeven zich geen zorgen te maken. Tot 1 juli geldt er een coulanceregeling zodat (land)bouwvoertuigen nog zonder kentekenbewijs de weg op mogen.
VIN-inslag
Ook moet bij ongeveer 2000 (land)bouwvoertuigen zonder uniek voertuigidentificatienummer (VIN, ook wel chassisnummer) nog een nummer worden ingeslagen. Normaal gesproken gebeurt dat op een RDW-keuringsstation. In samenwerking met branchepartijen worden VIN-inslagdagen op centrale locaties georganiseerd voor eigenaren van (land)bouwvoertuigen die in 2021 een VIN-inslag hebben aangevraagd. Op deze manier hoeven eigenaren met hun (land)bouwvoertuig niet naar een soms verder weg gelegen regulier keuringsstation te rijden en kunnen er op één dag enkele tientallen VIN’s worden ingeslagen.
Verzekeringsplicht en kentekenplaat
Vanaf 1 januari 2022 geldt ook een verzekeringsplicht op het kenteken. Van geregistreerde trekkers en MMBS’en moet het kenteken worden aangemeld bij de verzekeraar. Het verzekeren van deze voertuigen in een algemene bedrijfspolis volstaat dan niet meer. De verzekeringsplicht geldt niet als het voertuig is geschorst. Ook moet er in veel gevallen op het geregistreerde voertuig een kentekenplaat. Gaat het voertuig harder dan 25 km/u, dan moet er sowieso een kentekenplaat op. De registratie van (land)bouwvoertuigen heeft geen gevolgen voor de aanvraag van een ontheffing, de procedure is nog hetzelfde.