Mieke de Beer-Koomen, alleskunner met letters.

WERVERSHOOF – Mieke de Beer-Koomen (1973) is verhalenverteller. Vanuit haar ervaring als marketeer, redacteur en tekstschrijver kent zij de kracht van verhalen. Delen van échte verhalen brengt generaties samen, overbrugt kloven en verbindt mensen en werelden. Haar expertise verschoof steeds meer richting storytelling en schrijfcoaching. Inmiddels geeft zij ook schrijfworkshops bij de Westfriese Bibliotheken. In het najaar start weer een reeks van 4 workshops Korte Verhalen Schrijven. Medemblik Praat stelde Mieke 5 vragen.

Kennismaken? Geef je op voor een van de Zomerworkshops:

1) Wie is Mieke?
Ik ben meisje van 50 jaar dat zich kan verliezen in verhalen. Zonder mezelf kwijt te raken want ik sta stevig geworteld in de Westfriese klei. Daar waar ik in Medemblik opgroeide tussen de boeken en tijdschriften in de boekwinkel van mijn ouders en waar ik in Wervershoof nieuwe verhalen maak in ons eigen gezin en bedrijf.

2) Waarom ben je zo in de boeken?
Ik werd bijna letterlijk met mijn neus ertussen geboren. In de winkel waar we boven woonden, maar ook in huis waren overal boeken. Mijn vader las me elke avond voor en nam dan de stemmen over van de personages. Was er een heks, dan sprak hij als een heks. Was er een bulderende man, dan bulderde hij. Ook dat levendige vertellen wakkerde mijn liefde aan voor lezen, schrijven en voordragen. Toen ik eenmaal zelf kon lezen, verslond ik boeken, strips en magazines. Ook de vormgeving droeg bij aan de beleving. En de geur van inkt op papier… ik lees nog altijd het liefste van papier in plaats van met een e-reader.





















Al jong begon ik ook zelf verhalen te schrijven en te tekenen. Nog steeds kan ik daarin zo verdwalen dat het me op plaatsen brengt in mezelf waar een wereld voor me opengaat. Ik kan overvallen worden door mijn eigen creativiteit, alsof emotie me overstroomt. Van daaruit stromen de woorden. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen zo kan intappen bij de eigen creativiteit en breng dat graag over in de workshops.

Het was geen grote verrassing dat ook mijn studiekeuzes en de banen die volgden gingen over het maken van verhalen voor en laten aansluiten bij bepaalde doelgroepen. Je kunt dat laatste ook marketing noemen, maar inmiddels weet ik dat kaders en regels en trucjes niet zo bij me passen. Voor mij werkt dat eerder beperkend dan helpend.

3) Waarom moet er veel meer aandacht geschonken worden aan het lezen van boeken?
Lezen is zo veel meer dan een manier om informatie tot je te nemen. Boeken, of breder: geschreven woorden, geven toegang tot iedere wereld die je maar wilt betreden. Of het nu iets is dat je wilt leren of je eigen verbeelding, je kunt overal naartoe. Het zet je zintuigen aan, je creativiteit, je fantasie. En het ontwikkelt het taalgevoel. Natuurlijk kun je ook een film kijken of een serie bingewatchen, maar dat doet veel minder een beroep op de verbeelding. Lezen raakt veel meer aan je gevoel. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, maar net zo waardevol voor volwassenen. De inspiratiebron is onuitputtelijk.

En ja, door het online aanbod en de social media – lekker kort, snel en vluchtig- kan die ontwikkeling afstompen. Daarom blijft het zo belangrijk om het lezen van boeken te promoten. Belangrijker dan ooit misschien wel.

4) Jij hebt zelf ook een dochter, heb jij haar moeten pushen om boeken te lezen?
We hebben haar veel voorgelezen en boeken kado gedaan. Dat is voor ons heel normaal. Ze koos al jong voor sprookjesachtige verhalen, fantasy. Ik las Harry Potter aan haar voor. Toen ze later de films zag, hoe geweldig gemaakt ook, was het in haar verbeelding toch nóg mooier geweest. Ze is nu 15 en moet lezen voor haar boekenlijst op school. Dat ‘moeten’ is niet bepaald aantrekkelijk. En een groot deel van het leven van een tiener bevindt zich tegenwoordig in de mobiele telefoon. Toch kocht ze vorig jaar een heus boek, een Engelstalige zelfs. Ze had het op BookTok gezien; een online community op TikTok waar mensen, vooral veel jongeren, elkaar op een creatieve manier boekentips geven. Dat slaat enorm aan, boekwinkels springen daar handig op in. Dat is dan weer de kracht van zo’n online platform.

5) Wat is jouw favoriete boek?
Dat zijn er zo veel. Natuurlijk pakt het ene verhaal me meer dan het andere, maar ieder boek verrast me. Het hele verhaal, een passage, zelfs een enkele zin kan me bij de lurven grijpen, inzichten geven, laten lachen. Het is ook afhankelijk van levensfase en gemoedstoestand. Ik lees graag fictie, maar de laatste jaren zijn biografieën ook favoriet. Dat zijn de echte verhalen die ik zelf ook schrijf. Levensverhalen zitten vol waardevolle levenslessen.

Nieuws Redactie

Wij zoeken correspondenten in de gemeente Medemblik, interesse? mail naar redactiemedemblikpraat@gmail.com De redactie van Medemblik Praat probeert zo foutloos mogelijk berichten te plaatsen, maar de redactie is geen robot en kan dus fouten maken. Ziet u een fout, mail dan even naar redactie@medemblikpraat.nl Heeft u iets te melden, mail naar redactie@medemblikpraat.nl Voor adverteren op de website mailt u naar info@hbpmedia.nl.

https://medemblikpraat.nl