Medemblik en politie om tafel over handhaving 30km/u zone Twisk

TWISK – In Twisk mag men maximaal 30km/u rijden, maar vaak ligt de snelheid van de weggebruikers veel hoger wat weer zorgt voor veel boosheid onder de inwoners van Twisk. Om hier nu paal en perk aan te stellen gaat de gemeente Medemblik met de politie in overleg over hoe er kan worden gehandhaafd.

Medemblik zelf mag niet handhaven op 30km/u wegen dat is een taak voor de politie maar omdat de politie te weinig capaciteit heeft om overal te kunnen zijn worden er keuzes gemaakt en 1 van die keuzes is minder snelheidscontroles op 30km/u wegen.

Pas wanneer blijkt dat in een 30km/u zone regelmatig ongevallen plaatsvinden en er duidelijke indicaties zijn dat de snelheid structureel te hoog ligt dan zal de politie gaan overwegen om op de snelheid te gaan controleren en te handhaven.

Nieuws Redactie

Wij zoeken correspondenten in de gemeente Medemblik, interesse? mail naar redactiemedemblikpraat@gmail.com De redactie van Medemblik Praat probeert zo foutloos mogelijk berichten te plaatsen, maar de redactie is geen robot en kan dus fouten maken. Ziet u een fout, mail dan even naar redactie@medemblikpraat.nl Heeft u iets te melden, mail naar redactie@medemblikpraat.nl Voor adverteren op de website mailt u naar info@hbpmedia.nl.

https://medemblikpraat.nl

Eén gedachte over “Medemblik en politie om tafel over handhaving 30km/u zone Twisk

  1. Handhaven op snelheid is (niet alleen in 30 km-zone maar overal) exclusief voor de politie. BOA’s mogen veel, maar niet: bekeuren op rijdend verkeer ! Zou goed zijn als ze ook die bevoegdheid krijgen, maar dat is een landelijk besluit, de gemeente kan daar niets aan doen. In 30 km gebieden treden politie en OM echter niet op, is landelijk zo bepaald. Alleen als in een bepaald 30 km gebied structureel dingen mis gaan en ongelukken gebeuren wil het OM weleens groen licht geven om daar een keer te handhaven.
    En de inrichting van dat gebied is daarbij ook belangrijk. Als een 30-zone helemaal zo ingericht wordt dat de auto eigenlijk niet anders kan dan zich aan die snelheid houden, en het gebeurt dan nog niet, is dat een goede reden om op te treden. Maar verder is de 30 km maatregel meestal niet effectief en wordt er niets mee gedaan. Het is een experiment uit de jaren 70/80 en creëert vaak een schijn-veiligheid.
    Nieuwe mogelijkheid: in Amsterdam (waar bijna alle wegen 30 km zijn geworden) heeft het OM besloten om flitspalen neer te zetten ! Dit experiment zou navolging kunnen krijgen.

Reageer op dit bericht