MEDEMBLIK – Vanaf oktober 2021 zullen naar verwachting 28 online casino’s hun activiteiten volkomen legaal kunnen aanbieden. Dit zullen zij aantoonbaar kunnen doen dankzij een vergunning, uitgereikt door de Nederlandse Kansspelautoriteit. In dit verband werd onlangs de branchevereniging voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) in het leven geroepen.
Deze kwam in het begin van september 2021 in het nieuws met het ontwerp van de Reclamecode Online Kansspelen (ROK). Daarin wordt het aantal gokreclames voor online casino’s per reclameblok beperkt tot 3. Meer bepaald gaat het dan om de reclameblokken vanaf 9 uur ’s avonds tot 6 uur ’s ochtends. Reclame voor online gokken buiten deze uren is alvast verboden.
Beperkte duur en aantal van de blokken
Met de Reclamecode wil de VNLOK niet alleen het aantal maar ook de duur van de reclameboodschappen onder controle houden. De intentie van de branchevereniging en de Reclamecode is evident; zij zijn er om de consument te beschermen. De aanbieders van online gokken streven er echter logischerwijze naar om zo snel mogelijk hun klantenbestand uit te breiden. Zachtjes uitgedrukt zijn zij met dit nieuws niet bepaald opgetogen.
Concurrentie wordt gefavoriseerd
De Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA), die als spreekbuis kan beschouwd worden van de belangrijkste betrokken gokbedrijven, is niet mals met haar kritiek. Aanvankelijk hadden zij het gevoel dat hun stem zou gehoord worden bij het voorstel van de Reclamecode, maar dit beperkte zich tenslotte tot enkel het aanbrengen van commentaar. De huidige versie zou leiden tot bevoordeling van Holland Casino, sinds 1974 de enige legale aanbieder van casinospelen in ons land. Ook aanverwante gokmogelijkheden zoals Toto zouden de dans ontspringen.
De groeiende uitdaging om reclame te maken
De online aanbieders van casino games zijn voor hun toekomstige klantenwerving nu al gebonden aan strikte regels uitgevaardigd door de Nederlandse Kansspelautoriteit voor online gokreclame. Bovenal moet ze eerlijk en correct blijven. Online gokhuizen mogen de kijkers geen surreële winstkansen voorspiegelen en het gevaar voor gokverslaving mag niet ergens weggemoffeld worden.
Verder is het bijvoorbeeld niet toegestaan om jongeren in de reclames op te nemen. Ook andere populaire coryfeeën moeten eerst een screening doorlopen voordat ze hun reputatie mogen verbinden aan online gokreclame. Denk maar aan het hakkûh-filmpje met Wesley Sneijder dat afgelopen zomer diende te verdwijnen.
Overexposure
Een overdaad aan reclameboodschappen kan er precies voor zorgen dat consumenten niet ingaan op zelfs de beste bonussen die online casino’s aanbieden. Toch lijken de gokhuizen en hun reclameproducenten dit niet als een valide argument te beschouwen. Ook zijn zij niet bereid om lessen te trekken uit de ervaringen in het buitenland. De afgelopen decennia werd online gokken daar al toegestaan. Voorzitter van de VLNOK Helma Lodders verwijst naar de aanpak aldaar. Om de
Nederlandse consument te bereiken zonder deze aan gevaar bloot te stellen, zijn duidelijke afspraken broodnodig.
Geruststellende woorden vanwege STER
Frank Volmer, directeur van de Stichting Ether Reclame (STER) beschouwt de Reclamecode Online Kansspelen als overbodig. De aangevraagde – en verkochte – zendtijd voor de maand oktober houdt zich binnen grenzen. De verwachting lijkt te zijn dat de aanvragen niet extreem zullen groeien.
Komt de reclamecode erdoorheen?
Er ligt slechts een korte tijdspanne tussen de aankondiging van de VLNOK en 1 oktober, de datum waarop de online casino’s met een vergunning van start mogen gaan. Dit houdt nog kansen open voor de gokhuizen als ze razendsnel reageren.
Moeten de grote speelhuizen zich ongerust maken of kunnen ze over het ganse gebeuren luchtigjes heen gaan? We stelden de vraag aan online casino expert F. Lejeune van CasinoSenpai.com. Deze antwoordt: “Ik denk niet dat de Reclamecode erdoorheen komt, gezien de code onderscheid maakt tussen online en offline gok reclame. Dit betekent dat casino’s zoals Holland Casino onbeperkt reclame mogen maken voor hun offline aanbod. Dit creëert een oneerlijke marktpositie gezien online aanbieders beperkt worden in hun kans op zendtijd.”