REGIO – De vleessector heeft de aftrap gegeven voor de maatschappelijke dialoog onder de noemer ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’. Met de lancering van Nederland Vleesland treden zes partners in de vleesketen samen en proactief naar buiten.
Nederland Vleesland informeert over vlees en de productie daarvan. De site omvat eigen verhalen uit de sector en verstrekt feiten en cijfers over de vleesketen en over de vleesconsumptie. De initiatiefnemers willen de beeldvorming waar nodig bijstellen en misvattingen zo mogelijk wegnemen. En gaan graag het gesprek aan.
Thema’s zoals ‘Smaak’, ‘Gezondheid’, ‘Respect voor dieren’ en ‘Duurzaamheid’ worden belicht en bezoekers vinden informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en over het milieu. Onder het kopje ‘Wat voor vleeseter ben jij?’ herkent de bezoeker zichzelf als vleeseter in de profielen. Want zeker ook bij vlees geldt: ‘smaken verschillen’.
Nederland Vleesland is een resultaat van de samenwerking tussen partners in de keten. De lancering is in Nieuwegein symbolisch verricht door de voorzitters van de ketenpartners. De samenwerking betreft de volgende partijen:
• Centrale Organisatie voor de Vleessector (Vlees.nl)
• Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (Vleeschwaar.nl)
• Vee & Logistiek Nederland (Respectvee)
• Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK, Kalversector.nl)
• Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), met The Pig Story, en met Stichting Voorlichting Varkensketen)
• Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)
COV-VNV voorzitter Laurens Hoedemaker introduceerde nederlandvleesland.nl en lichtte het initiatief toe. Daarnaast gaf POV voorzitter Linda Verriet een presentatie over een aantal omstreden vragen over vlees en de consumptie daarvan, zoals:
• De carbon footprint van varkensvlees versus de ‘alternatieven’ en het vliegen.
• Hoe ziet de consument de toekomst?
Bij de lancering waren pers en stakeholders aanwezig
Onderzoek van POV
POV heeft een tweede onderzoek laten uitvoeren naar de percepties en opinies van de Nederlandse bevolking ten aanzien van de varkenssector, vlees en vleesvervangers. Het eerste onderzoek werd in januari 2021 uitgevoerd. In januari 2021 hebben meer dan 2.100 Nederlanders meegedaan aan een uitgebreid opinieonderzoek. Een onderzoek met 157 vragen. Dit jaar hebben 1.531 respondenten meegedaan. Een onderzoek met 115 vragen.
Het opinieonderzoek laat zien dat de Nederlandse bevolking wat anders wil dan in de media zien en horen. Het resultaat is tegengesteld aan de overheersende berichtgeving.
Linda Verriet presenteerde een aantal onderzoeksresultaten tijdens de lancering. De resultaten zijn wederom opmerkelijk te noemen. Het onderzoek maakt bijvoorbeeld opmerkenswaardige contrasten zichtbaar. Bijvoorbeeld: Nederland denkt dat 72% van de Nederlanders nog vlees eet. In werkelijkheid eet 94% van de Nederlanders vlees. Beeld en werkelijkheid komen niet overeen. Oftewel: feiten en het eerlijke verhaal.