MEDEMBLIK – Artsen op de eerste hulp en VeiligheidNL luiden vandaag de noodklok over het aantal ongelukken met fatbikes. Ze pleiten voor een verbod op fatbikes voor kinderen onder de 16 jaar. Waar in 2022 nog zeven fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp belandden, waren dat er vorig jaar al 59, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. In de eerste vier maanden van dit jaar waren er alleen al 33 incidenten. Het gaat hierbij alleen om ongevallen waarbij de fatbiker zelf gewond raakte.
Een minimumleeftijd voor fatbikes lijkt daarom een logsiche oplossing, maar uit onderzoek van architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco blijkt dat dit juridisch niet makkelijk haalbaar is. Het is namelijk niet goed mogelijk om juridisch onderscheid te maken tussen fatbikes en andere e-bikes.
In het onderzoek is eerst bekeken of fatbikes een andere juridische status kunnen krijgen dan andere e-bikes, gebaseerd op banddikte. Binnen het LEV-kader (Licht Elektrische Voertuigen) is dit echter geen optie, omdat dikkere banden niet aantoonbaar leiden tot een onveiliger voertuig of onveiliger weggedrag. Daarnaast zou de maatregel met kleine aanpassingen omzeild kunnen worden.
Het onderzoek richtte zich vervolgens op de invoering van een minimumleeftijd voor álle e-bikes. Dit zou de zelfstandige mobiliteit van scholieren in niet-stedelijke omgevingen beperken. Ongeveer 32.000 leerlingen die langere fietsafstanden afleggen zouden hier last van hebben. Daarnaast zouden ook zo’n 28.500 leerlingen in stedelijke gebieden hierdoor getroffen worden.
In het onderzoek, in opdracht van IenW, zien we ook mogelijke positieve effecten van de invoering van een minimumleeftijd voor álle e-bikes, zoals een toename van fysieke inspanning onder scholieren. Toch zou de impact onder leerlingen die elke dag langere fietsafstanden naar school moeten afleggen groot zijn. Deze groep zou dan moeten lijden onder de aanpak van overlast van een kleine groep fatbikegebruikers.