Nu besef ik pas goed hoe groot de winst was die de BBB haalde bij de Provinciale Verkiezingen. Omdat de Statenleden de Eerste Kamer kiezen werden we meteen de grootste met 16 van de 75 zetels. Het werk in de Eerste Kamer is minder bekend dan dat van de Tweede Kamer. Toch is het niet minder belangrijk. In de Tweede Kamer worden wetten politiek beoordeeld.
De Eerste kamer kijkt vervolgens of de wetten rechtmatig, handhaafbaar en uitvoerbaar zijn. Dat doen we ook voor Europese wetten. Waarin de kersverse BBB-fractie verschilt van de rest is de herkomst van de Kamerleden Onze mensen komen uit het hele land, van Groningen tot Limburg. En dus ook uit Westfriesland. Weet u dat ik de enige Westfries ben in de Eerste én Tweede Kamer? Daarnaast bestaat de fractie voor de helft uit mensen van buiten de politiek. Dat pakt heel goed uit.
Mensen luisteren naar elkaar en zijn bereid van elkaar te leren. Hoogtepunten waren voor mij buiten Prinsjesdag, de Salderingsregeling (die nu helaas alsnog sneuvelt) en de beëindiging gaswinning Groningen. Destijds heb ik een voorstel ingediend om de Groningers meer invloed te geven. Daarvoor heb ik onder andere contact gehad met Eddy van Marum, die nu Hans Vijlbrief opvolgt als staatssecretaris. Wie had dat toen kunnen denken?
Bij mijn kamerdebuut heb ik me hard gemaakt voor minder regels voor Lichte Elektronische Voertuigen zoals stepjes. Ik heb gepleit voor dezelfde regels als elektrische fietsen, maar de minister pleitte voor veel strengere regels. Je moet straks zelfs een motorrijbewijs halen om op een elektrische bakfiets te mogen rijden. Dankzij een voorstel van mijn kant, het allereerste voorstel van de BBB dat een meerderheid haalde, worden elektrische duofietsen en driewielers hiervan uitgezonderd. Dankzij onze steun haalde een voorstel om puur vruchtensap uit te zonderen van de suikertaks een meerderheid.
Verder heb ik gewerkt aan minder regels voor mantelzorgers én de vinger aan de pols gehouden bij de werkzaamheden aan de A7 door het stellen van vragen aan de minister. Ik heb de Wet Infra marginale Elektriciteitsheffing laten “onthameren” zodat hij toch nog behandeld ging worden in de 1e kamer.
Vanwege de verouderde apparatuur bij de Belastingdienst veroorzaakte deze wet bergen papierwerk voor elektriciteitsproducenten (inclusief energiecoöperaties). Vervolgens heeft de belastingdienst €300.000 geïnvesteerd om de wet makkelijker uitvoerbaar te maken: #watkanerwel!
Andrea van Langen, de Westfriese Senator.
“minder regels voor Lichte Elektronische Voertuigen” met de elektrische bakfiets als voorbeeld. Dus ook geen regels voor Fatbikes?
Mijn complimenten met de behaalde resultaten. Een club de rug toekeren om in een andere hoedanigheid een stap hoger te acteren is een knappe prestatie.