WEST-FRIESLAND – Rob Hartog begon vrijdag sterk aan de IDM seizoensfinale in Hockenheim, maar door diverse problemen lukte het niet om dit om te zetten naar de gewenste resultaten in de IDM Supersport 600 wedstrijden. Hartog finishte de laatste wedstrijden van het seizoen op een negende en tiende plek.
Rob Hartog begon als de nummer vijf in het IDM Supersport 600 kampioenschap aan de seizoensfinale op de Hockenheimring. De Kawasaki-coureur had onlangs al een aantal sessies kunnen testen op het Duitse circuit en dat kwam goed van pas. Het gevoel met de motor was vergeleken met de voorgaande evenementen beter en dat was ook te zien aan de posities. Hartog sloot de eerste trainingsdag niet ver van de kop als zesde af.
Rob Hartog: “We begonnen goed aan het weekend, maar die lijn konden we niet doortrekken naar de tweede dag. Het was zo balen van wat er allemaal gebeurde in de kwalificaties, wat lieten daar een kans op een goede startpositie liggen. In de eerste race merkte ik al snel dat de motor niet helemaal in orde was en er zat dan ook niet meer in dan een tiende plaats. In de tweede race voelde de motor wel goed, maar werd ik op de rechte stukken telkens ingehaald en dan is het praktisch onmogelijk om te counteren. Het is erg frustrerend, omdat ik mijn ware potentieel niet heb kunnen laten zien. Ik wil het team bedanken, zij hebben hard gewerkt om de uitdagingen die we dit weekend hadden op te lossen. Verder wil ik iedereen bedanken, die mij deze kans hebben gegeven. Helaas hebben we onze ambitie niet kunnen waarmaken. Hopelijk zit er een vervolg in, zodat ik wel kan laten zien wat mijn ware potentieel is!”
Echter lukte het niet om deze positieve trend door te trekken naar de tweede dag. In de eerste kwalificatie had Hartog met een harde achterband een goed tempo. In de slotfase van de sessie verloor de Kawasaki-coureur echter de voorkant, wat resulteerde in een crash in Bocht 1. Voor de tweede kwalificatie werd de zachte achterband gemonteerd en was Hartog er klaar voor om te strijden voor een goede startpositie. Echter resulteerde een technisch mankement in een stevige crash aan het begin van de sessie. Hartog was ongedeerd, maar de motor had veel schade en was net op tijd klaar voor de eerste race van zaterdagmiddag.
Hartog moest met zijn tijd uit de eerste kwalificatie als achtste aan de wedstrijden beginnen. Hartog had een goede start in de eerste race, maar kwam vervolgens klem te zitten tussen een aantal rijders, waardoor hij even zijn gas even moest dichtdraaien. Vervolgens merkte de 29-jarige coureur al snel dat er iets niet helemaal in orde was met de motor. Er waren veel trillingen met het insturen, wat Hartog er van weerhield om zijn gebruikelijk tempo te rijden. Uiteindelijk finishte Hartog in een voor hem teleurstellende tiende positie.
Hartog begon zondagmorgen goed door een tweede tijd te noteren op een opdrogende baan. In de race had Hartog opnieuw een goede start en kwam hij als vijfde na de eerste ronde door. In de tweede ronde lukte het hem zelfs om het gat naar de kop te dichten. Vervolgens wisten er een aantal rijders op de rechte stukken voorbij te gaan aan Hartog en het snelheidsverschil was te groot, om dat nog weer in de bochten goed te maken. Hartog finishte de race als negende, waarmee hij op een zesde positie in de eindstand is geëindigd.
Foto credits: Damon Teerink