Bent u klant bij de Hollandse Energie Maatschappij, let dan goed op!

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen weken tientallen meldingen en klachten ontvangen over energieleverancier Allround Hollands Energie B.V. (handelend onder de naam Hollandse Energie Maatschappij, ofwel HEM). Uit de meldingen blijkt dat HEM klanten tijdens telefoongesprekken agressief benadert en hen onder druk zet om rekeningen te betalen. Dit terwijl deze klanten ook nog geld tegoed hebben van HEM. De ACM adviseert klanten van HEM die recht hebben op compensatie om zich niet onder druk te laten zetten. Betaal alleen als je een jaar- of eindafrekening hebt ontvangen waarop het geld dat je terug moet krijgen is verwerkt.

Energieleverancier HEM staat onder verscherpt toezicht van de ACM. In april 2024 heeft HEM een bindende toezegging gedaan. De tarieven van veel contracten zijn met terugwerkende kracht verlaagd en klanten die tussen 1 januari 2023 en 29 april 2024 klant waren geworden konden zonder opzegvergoeding overstappen naar een andere leverancier. HEM heeft alle klanten die onder de toezegging vallen hier de afgelopen maanden een brief en/of mail over gestuurd. Dankzij deze toezegging hebben veel (oud)klanten van HEM nog geld tegoed van HEM. HEM moet dit geld vóór 1 januari 2025 uitbetalen of dit verrekenen op de jaar- of eindafrekening van klanten. HEM heeft dus nog 3 maanden de tijd om alle klanten die daar recht op hebben hun geld terug te geven.

Tegelijkertijd krijgt de ACM veel klachten over agressieve incassopraktijken. Er wordt gedreigd met hoge incassokosten of mensen krijgen te horen dat ze de volgende dag worden afgesloten als ze niet meteen betalen. Daarom adviseert de ACM: laat je niet onder druk zetten. Betaal alléén als de compensatie waar je recht op hebt op de goede manier is verrekend op de eindafrekening of op de jaarafrekening.

Klanten die het niet eens zijn met de rekening van hun energieleverancier kunnen dit aan hun leverancier laten weten met een voorbeeldbrief van ACM ConsuWijzer. Op ACM ConsuWijzer staat ook meer informatie over wat je kunt doen als je het niet eens bent met een rekening van je leverancier.





















Energieleveranciers mogen de levering van gas en/of elektriciteit nooit zomaar na één telefoontje stopzetten. Het afsluiten van gas en/of elektriciteit wordt uitgevoerd door de netbeheerder en mag alleen als de leverancier in totaal 3 betalingsherinneringen heeft gestuurd. Bij iedere betalingsherinnering krijgt een klant 2 weken de tijd om de rekening alsnog te betalen.

Nieuws Redactie

Wij zoeken correspondenten in de gemeente Medemblik, interesse? mail naar redactiemedemblikpraat@gmail.com De redactie van Medemblik Praat probeert zo foutloos mogelijk berichten te plaatsen, maar de redactie is geen robot en kan dus fouten maken. Ziet u een fout, mail dan even naar redactie@medemblikpraat.nl Heeft u iets te melden, mail naar redactie@medemblikpraat.nl Voor adverteren op de website mailt u naar info@hbpmedia.nl.

https://medemblikpraat.nl

Reageer op dit bericht